Carl Linnaeus, penanda buku huru-hara • Berita Sains mengenai "Elemen" • Sejarah Sains, Biologi

Carl Linney, tukang periuk kekacauan

Karl Linney (1707-1778). Sweden hebat sering digambarkan dengan bunga lignea utara, dinamakan sempena dia

23 Mei menandakan ulang tahun ke-300 kelahiran ahli biologi hebat Carl Linnaeus. Acara ini di Rusia pertama kali diperhatikan oleh ahli botani yang mendedikasikan klasik kepada persidangan saintifik tentang masalah sistematik tumbuhan, yang diadakan di Fakulti Biologi Universiti Negeri Moscow pada 17-19 Mei. Tidak lama lagi Muzium Moscow Darwin akan mengambil alih tongkat, di mana pada 7 Jun, sebagai penghormatan kepada Linnaeus, pameran "Herbarium amoris", Yang bermaksud bahasa Latin" Herbarium cinta ". Dalam program ini: pameran foto kehidupan tumbuhan, konsert muzik dan persembahan baroque oleh sarjana dan penyair Sweden.

Karl Linney untuk biologi adalah seperti Dmitri Ivanovich Mendeleev untuk kimia dan Isaac Newton untuk fizik. Seorang ahli botani, dia menjadi seorang yang mungkin berkata, masih dalam rahim: apabila keluarga itu mengharapkan seorang anak, bapanya, pendeta kampung, mendirikan sebuah taman kecil di dekat rumahnya untuk menghiburkan isterinya. Sebagai seorang anak lelaki, Linnaeus menjadi terkenal sebagai pengumpul rama-rama dan tumbuh-tumbuhan, dan pada usia 24 tahun, Karl telah dijemput sebagai penolong pelajar di universiti tertua di Eropah di bandar Uppsala, Sweden. Secara kebetulan, Celsius, seorang ahli astronomi dan ahli fizik yang menyediakan dunia dengan skala suhu yang mudah, juga bekerja pada masa itu.

Karl Linney menyifatkan flora Lapland; sebagai pensyarah universiti, beliau memperkenalkan pengumpulan herbarium yang wajib menjadi amalan botani: hanya di London, dalam masyarakat Linnaean, lebih daripada 19,000 lembaran herbarium, yang dikumpulkan oleh Linnei sendiri, kini disimpan. Malah di fakulti biologi Moscow State University terdapat sebutir herbariumnya. Ia adalah Linnaeus, melihat pistils dan stamens, mendapati bahawa tumbuhan, seperti haiwan, mempunyai pembiakan seksual.

Linnaeus menerbitkan karya utamanya sebelum mencapai umur 30 tahun. "Sistem Alam" beliau semasa kehidupan saintis telah menahan 12 edisi dan masih dianggap buku saintifik yang paling diterbitkan semula. Secara keseluruhan, beliau menulis kira-kira 70 buah buku. Dari segi keperibadian dan keluasan liputan, saintis hebat ini tidak kalah dengan Mikhail Lomonosov. Linnaeus berpartisipasi dalam penciptaan Akademi Sains Sweden dan pada usia 32 tahun menjadi presiden pertama. Dia bertanggungjawab ke atas kebun botani di Belanda dan hospital maritim. Tesis Ph.D Linnaeus mempertahankan "Hipotesis baru demam sekejap-sekejap." Rumor menyatakan bahwa minatnya terhadap obat dipaksa: ibu bapa pengantin perempuan ingin memiliki seorang dokter mertua, dan bukan nerd miskin.Jadi Linna menerima ijazah perubatan dan membuka amalan perubatan di Stockholm.

Linnaeus memasuki sejarah sains sebagai pembaharu biologi yang hebat. Sistem flora dan fauna yang harmoni yang dicipta olehnya menyelesaikan kerja-kerja botanis dan ahli zoologi yang sangat besar selama 300 tahun yang lalu. Pengetahuan yang diperlukan pengamalnya, pada pertengahan abad XVIII cukup terkumpul, sejak abad ke-XVII yang lalu, adalah masa penemuan geografi dan penerangan tentang banyak haiwan dan tanam yang tidak kelihatan dari benua yang berbeza.

Linnaeus memperkenalkan hierarki hidup yang jelas, menyoroti kerajaan, kelas, unit, klan, jenis dan variasi. Setiap benda hidup mendapat tempat dalam sistem ini. Dan konsep "spesies" yang pertama kali dicadangkan oleh Linney. Kelebihan beliau yang besar dianggap sebagai fakta bahawa dia memperkenalkan tatanama binari – iaitu, dia menyebut setiap spesies nama dua perkataan. Nama pertama adalah generik, menyatukan spesies luar yang sama, dan nama kedua adalah spesifik, kiasan dan pendek, sebagai nama samaran. Sebagai contoh: menyengat nettle, tentakel merayap, birch putih, anjing meningkat, beruang coklat, rusa merah. Nama-nama ini masih diberikan dalam bahasa Latin, yang, dengan cara itu, adalah Linnaeus yang menjadikan bahasa biologi antarabangsa.Malah aturan Linnaean untuk menulis nama Latin dalam botani italik masih tidak putus!

Di dalam hatinya, tentu saja, dia seorang pemungut dan penyerang huru-hara. Dia diklasifikasikan, meletakkan benda-benda dengan teratur, meletakkan alam semula jadi dan kotak semua sifat: haiwan dan tumbuh-tumbuhan, tanah dan mineral, bangsa manusia dan penyakit, ubat-ubatan dan racun, penerbitan saintis rakan-rakan dan, dengan cara ini, rakan-rakan itu sendiri. . Walaupun kepercayaannya terhadap Tuhan, dia masih jujur ​​meletakkan manusia di dalam kerajaan haiwan, di dalam kelas mamalia, sebuah detasmen primata.

Secara keseluruhan, Linnae menggambarkan lebih daripada 7 ribu spesies tumbuhan dan kira-kira 4000 spesies haiwan, di antaranya 2 ribu spesies serangga. Dan sekarang, selepas 250 tahun, kita sudah tahu kira-kira 1.7 juta spesies organisma hidup. Walau bagaimanapun, banyak spesies masih belum terbuka. Para saintis percaya bahawa 90% spesies vertebrata dan hanya 10% spesies serangga diketahui oleh manusia, dan hanya 5% spesies yang ada diketahui sebagai kulat! Secara keseluruhannya, di Bumi, menurut pelbagai anggaran, hidup 10 hingga 100 juta spesies organisma hidup.

Sistem Linnean hidup, tentu saja, ditambah dan diperbaiki berkali-kali, terutamanya dengan kemunculan teori evolusi, tetapi sehingga kini sistem ini berfungsi sebagai asas yang dapat dipercayai dari sains biologi.Dan selama 20 tahun yang lalu, biologi telah mengalami masa pembaharuan baru – tidak kurang dari Linnaeus – dan pokok evolusi yang diterima umum sedang diuji dengan kuat untuk kekuatan. Sekarang ahli taksonomi boleh bergantung bukan sahaja pada persamaan luaran organisma, tetapi juga pada data analisa langsung gen, iaitu, urutan nukleotida dalam DNA. Kita bernasib baik: kita akan tahu hasilnya.

Baru-baru ini, saintis Kanada telah mencadangkan untuk menganalisis serpihan DNA spesifik bagi semua organisma hidup yang diketahui, supaya setiap spesies menerima pasport DNAnya, menyerupai kod bar. Kerja ini, menurut pengiraan awal, akan mengambil masa kira-kira 10 tahun dari masyarakat saintifik dunia. Serpihan gen mitokondria yang bertanggungjawab untuk sintesis protin sitokrom C oksidase, enzim yang menyertai pernafasan, dicadangkan sebagai tapak standard untuk haiwan. Pada persidangan di Moscow State University, para ahli botani, membincangkan idea ini, menyatakan bahawa gen ini tidak sesuai untuk "sertifikasi" tumbuhan, dan mencari segmen DNA standard adalah tugas yang penyelesaiannya belum dijumpai.

Lengkap "pensijilan" semua organisma hidup oleh DNA akan membuka cakrawala baru untuk manusia dan akan berguna, sebagai contoh, dalam diagnostik perubatan,perubatan veterinar dan sains forensik, serta dalam perkhidmatan perkhidmatan kuarantin atau mengawal komposisi persediaan perubatan yang dibuat berdasarkan tumbuhan atau haiwan.

Olga Voloshina, Informnauka


Like this post? Please share to your friends:
Tinggalkan Balasan

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!: