Canyon Argo on Charon • Alexander Yarovitchchuk • Gambar Saintifik pada Hari "Elemen" • Astronomi

Canyon Argo on Charon

Sebelum anda adalah gambar Charon, satelit terbesar Pluto, yang dibuat oleh New Horizons. Di kaki Charon, anda dapat melihat gunung, canyon, tanah runtuh, kawasan dengan warna yang berbeza. Tetapi kebanyakannya di permukaan satelit berdiri celah panjang yang panjang – Argo Canyon (Argo Chasma). Nampaknya, ini adalah canyon terbesar dalam sistem suria.

Mungkin penemuan "New Horizons" yang paling tidak dijangka adalah jejak aktiviti geologi di permukaan Pluto dan Charon, kerana percaya bahawa Pluto dan satelitnya adalah badan batu sejuk yang ditutupi dengan ais. Selaput mereka mesti disejukkan, kerana tidak ada sebab yang jelas untuk pemanasan. Inti terlalu kecil untuk memanaskan proses proses pembentukan masa. Orbit Pluto dan Charon disegerakkan dengan putaran mereka, dan oleh itu kuasa pasang surut tidak boleh memanaskan tanah bawah sama ada. Oleh itu penyelidik dijangka melihat kedua-dua mayat permukaan lama di kawah. Tetapi ternyata permukaannya agak muda – di tapak yang baru-baru ini (pada skala kosmologi) ada aktiviti geologi.

Utara khatulistiwa Charon adalah sistem tebing besar, Argo – hanya sebahagian daripadanya.Ia melangkau lebih dari 1600 kilometer di sepanjang permukaan yang boleh dilihat dan mungkin berterusan di sisi lain satelit. Terima kasih kepada perspektif yang berjaya, adalah mungkin untuk mendapatkan imej kontras, yang seterusnya membantu untuk menganggarkan lebar dan kedalaman pembentukan.

Bahagian yang terlihat dari canyon Argo membentang panjang 300 km, dan dengan mengambil kira kemungkinan kesinambungan di sisi terbalik, panjang keseluruhan dianggarkan pada 700 km. Kedalaman di beberapa kawasan mencapai 9 km. Sebagai perbandingan, Grand Canyon terbesar di Bumi adalah 446 km panjang dan 1.8 km dalam. Skala argo Argo dapat dibandingkan hanya dengan bukit-bukit di lembah Mariner di Marikh, dan ketinggian lerengnya – dengan bujur Verona di Miranda (satelit Uranus).

Dalam foto Charon, Serenity Canyon (Serenity Chasma) disorot dan peta topografinya ditunjukkan. Ketinggian lereng Serenity dapat mencapai 7.5 km. Panjang seksyen yang diperuntukkan adalah 386 km, dan lebarnya 175 km. Gambar dari nasa.gov

Tetapi di mana pancaran besar seperti itu berasal dari satelit beku? Teori pertama asal mereka berkaitan dengan teori pembentukan Charon sendiri. Satelit ini begitu besar berbanding dengan planetnya bahawa teori kelahiran planetesimal tidak sesuai untuknya.Pilihan penangkapan graviti disebabkan oleh saiz kecil dan kedekatan satelit ke planet ini juga tidak mungkin. Teori interaksi kejutan kekal – sepatutnya 4 tahun yang lalu, perlanggaran para leluhur Pluto dengan tubuh besar berlaku, Charon terbentuk dari serpihan yang mana dan sebahagian Pluto sendiri. Ini juga sering menjelaskan pembentukan bulan kita. Teori kejutan menerangkan celah-celah di sepanjang keseluruhan Charon – semacam retakan dari kesan.

Tetapi baru-baru ini teori lain semakin berat – ada lautan air di bawah permukaan satelit. Ketumpatan Charon ialah 1.702 g / cm, yang sedikit lebih ketumpatan air. Mungkin perutnya 50-70% terdiri daripada batu dan 50-30% ais – kebanyakannya air. Sekiranya terdapat haba yang mencukupi di perut planet ini, air ais boleh mencairkan dan meresap melalui lapisan batu longgar, mewujudkan lautan bawah tanah. Apabila Charon disejukkan dari masa ke masa, lautan ini membeku dan memperluaskan, mengangkat, menolak dan memecah lapisan luar satelit. Retak yang sama, tetapi lebih kecil, diperhatikan di glasier Bumi. Menurut teori ini, di bawah hampir seluruh permukaan Charon perlu ada lautan beku yang besar, dan usus satelit pada masa-masa ini mempunyai suhu tinggi.Selain itu, ini tidak bertentangan dengan teori kejutan pembentukan Charon.

Tetapi kehadiran usus panas lebih sukar dijelaskan. Terdapat anggapan bahawa pereputan isotop radioaktif boleh berfungsi sebagai sumber haba. Banyak penyelidikan diperlukan untuk mengesahkan teori ini, tetapi fakta semata-mata aktiviti geologi membolehkan kita melihat dengan berbeza pada kelahiran dan evolusi badan-badan di pinggir sistem suria.

Gambar dari laman web ini di.gov.

Pada gambar-gambar radas "New Horizons", lihat juga:
1) Sisi gelap Pluto, "Unsur", 09/28/2016.
2) Gambar yang paling jauh, "Unsur", 03/27/2018.

Alexander Yarovitchchuk


Like this post? Please share to your friends:
Tinggalkan Balasan

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!: