Pengawasan buluh • Eduard Galoyan • Gambar saintifik hari mengenai "Elemen" • Herpetology

Buluh buluh

Sebelum anda buluh buluhKalophrynus cryptophonus) – sebuah katak yang tinggal di hutan monsun selatan Vietnam dan mula-mula ditemui dan diterangkan di kaki bukit Langbiang Plateau (Dataran Tinggi Dalat atau Langbiang Plateau). Nama spesis ini mencerminkan ciri-ciri lelaki untuk menyanyi dari rongga di batang buluh lama. Kaedah penyuaraan ini membolehkan anda menyembunyikan dari mata pemangsa dan pada masa yang sama meningkatkan bunyi.

Bambu lelaki sempit. Foto © Edward Galoyan, Lokbao, Lamdong Province, Vietnam, 2013

Penyelidik yang menemui spesies baru sering memanggil mereka selepas saintis, ahli politik, atau bintang hebat. Semua orang tahu kes baru-baru ini ketika tawon parasit diberi nama setelah pencipta laman bersejarah sci-hub yang membolehkan memuat turun penerbitan ilmiah. Walau bagaimanapun, menurut idea asal, nama spesis itu harus mencerminkan keanehan struktur dan warna, pengedaran atau biologinya. Sebagai contoh, kadal berjalurLacerta strigataMole Eropah (Talpa europaea) dan katak tasik (Rana ridibunda). Tetapi kadang kala cerita-cerita khas dikaitkan dengan nama dan ia mencerminkan sikap peribadi para ahli biologi yang menggambarkan spesies itu pada objek kajian mereka. Aksi buluh adalah satu contoh sedemikian.

Katak kecil ini ditemui oleh sekumpulan penyelidik dari Universiti Negeri Moscow dan Pusat Tropika Vietnam pada tahun 2013 di tempat yang dipanggil Lokbao (Wilayah Lamdong), di mana ekspedisi komprehensif berlaku, di mana pelbagai ahli biologi dari Rusia dan Vietnam mengambil bahagian. Ekspedisi itu berlangsung selama dua minggu, dan sepanjang masa kita tidak dapat memahami bunyi apa yang terdengar dari tebal buluh tebal. Setiap kali seseorang menghampiri batang buluh lama yang ditumpuk dalam longgokan, bunyi itu berhenti. Malah menunggu lama tidak dapat membuat penyanyi itu untuk menyambung semula aktiviti. Dan jadi kami berjalan selama dua minggu, hanya satu kali, secara kebetulan mencari jalan persimpangan, katak kecil yang tidak dapat dikenal pasti. Ia adalah seorang wanita. Ia adalah petang terakhir sebelum pergi, dan kami terdesak untuk mencari sumber kebimbangan kami, tetapi selepas bayaran kami memutuskan untuk pergi ke hutan untuk kali terakhir dan mencuba nasib kami. Di jalan itu terdapat sebatang batang buluh kesepian, dari mana terdapat tangisan yang kuat. Secara semulajadi, penyanyi itu diam pada pendekatan itu, tetapi kali ini dia mudah dikesan: pemungut duduk di dalam slot yang sempit tepat di dalam simpul buluh, sebahagiannya dipenuhi dengan air.

Laki-laki buluh itu sempit di dalam buluh.Foto © Edward Galoyan, Lokbao, Lamdong Province, Vietnam, 2013

Ia segera menjadi jelas di mana dan bagaimana untuk mencari mereka – sebuah "imej yang dikehendaki" muncul di kepala saya. Pada petang itu, kita tidak hanya menangkap beberapa lelaki menyanyi lagi, tetapi juga menemui anak anjing dan merakamkan lagu.

Tadpoles bambu sempit di dalam buluh. Foto © Edward Galoyan, Lokbao, Lamdong Province, Vietnam, 2013

Namakan jenis amfibia baru – "cryptophonus"(dari Yunani "nyanyian tersembunyi") datang dengan sendirinya: ia menceritakan kerahsiaan katak-katak ini dan berapa lama kita cuba membongkar rahsia mereka. Ia tidak menghairankan bahawa spesies itu tidak digambarkan sebelum ini, dan mungkin ia lebih teragih secara meluas, tetapi setakat ini belum dijumpai di tempat lain. Adalah sangat menyedihkan bahawa hutan di mana kita kemudiannya bekerja dengan cepat ditebang, itulah sebabnya spesies ini, seperti kebanyakan orang lain yang belum digambarkan, boleh dimusnahkan dalam masa terdekat.

Bamboo Tackling Song

Sumber: A. B. Vassilieva et al., 2014. Dua spesies baru Kalophrynus Tschudi, 1838 (Anura: Microhylidae) dari pergunungan Annamite di selatan Vietnam.

Foto © Edward Galoyan, Lokbao, Lamdong Province, Vietnam, 2013.

Edward Galoyan


Like this post? Please share to your friends:
Tinggalkan Balasan

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!: