Blaise pascal

Blaise pascal

Boris Druzhinin
"Quantic" № 5 dan № 6, 2015

Di banyak negara, dari zaman dahulu lagi, terdapat tradisi untuk meletakkan di bank nota potret rekan senegaranya. Pada tahun 1969, satu nota 500 franc dengan potret Blaise Pascal dikeluarkan di Perancis. Mengenai dia dan bercakap.


Surat ini begitu lama kerana saya tidak mempunyai masa untuk menulisnya dengan ringkas.

Blaise pascal


Kebebasan kepada perkataan!

Blaise Pascal (1623-1662)

Pada abad ke-16, Surat-surat ke Wilayah pergi mengelilingi Perancis untuk membincangkan isu-isu teologi yang kompleks. Surat-surat itu menimbulkan kemarahan dan ketidakpuasan pihak berkuasa, kerana mereka mengkritik kedudukan Ordo Jesuit. Perintah ini, dengan berkatnya Paus, mempunyai pengaruh yang besar terhadap penguasa kebanyakan negara Eropah, tidak termasuk Perancis. Orang-orang Jesuit marah, tetapi walaupun dengan bantuan pihak berkuasa mereka tidak dapat menolongnya, sejak penulis bersembunyi di balik nama samaran Louis de Montalt. Penyiasat yang memburu pengarang surat itu diselia oleh Chancellor Seguier sendiri, dan tidak mengesyaki bahawa dia secara peribadi mengenali orang-orang yang dia cari begitu berterusan. Penulisnya adalah Blaise Pascal.

"Percubaan dibuat untuk memperlihatkan Jesuit sebagai menjijikkan," Voltaire menulis bertahun-tahun kemudian, "Pascal melakukan lebih banyak: dia memperlihatkannya tidak masuk akal." Semasa hidup Blaise Pascal, pengarangnya tidak pernah ditubuhkan.

Dan surat-surat itu indah. Kebanyakan pakar bersetuju bahawa mereka ditulis dalam bahasa Perancis yang sempurna. Di Rusia, Surat ke Wilayah juga sangat popular, ramai yang mempelajari bahasa Perancis melalui mereka. Secara keseluruhan, Blaise Pascal menulis 18 huruf.

Geometri Pascal

Adakah anda perasan bahawa di sini nama keluarga Pascal nampaknya bersama-sama dengan namanya? Ini bukan secara kebetulan. Sebagai penghormatan kepada Blaise Pascal, unit tekanan dinamakan, di Perancis hadiah untuk pencapaiannya dalam sains dianugerahkan setiap tahun, University of Clermont-Ferrand dinamakan sempena Blaise Pascal, sekolah mempelajari bahasa pengaturcaraan Pascal, dan di bulan ada kawah dengan nama yang sama.

Dalam matematik, kita bertemu teorem Pascal, segitiga aritmetik Pascal, siput Pascal … Hentikan! Blaise Pascal tidak ada kena mengena dengannya.

Teorem Pascal. Biarkan mata A, B, C, A1, B1, C1 berbohong pada bulatan yang sama. Kemudian titik persilangan garis AB1 dan A1B, BC1 dan B1C, AC1 dan A1C berbohong pada satu baris lurus. Sekiranya mata di bulatan teratur A, C1, B, A1, C, B1, maka teorem Pascal boleh dirumuskan lebih pendek: jika segi enam itu ditulis dalam bulatan, maka titik persilangan tiga pasang penyambungan sisi bertentangan terletak pada satu garis lurus

Keluk rata yang disebut "siput Pascal" dikaji dan diperkenalkan kepada geometri Etienne Pascal, bapa wira kami. Apabila Blaise berumur dua belas tahun, dia memujuk bapanya untuk memberitahunya mengenai geometri itu. Sekiranya Etienne Pascal tahu, genie yang mana dia akan dibebaskan!

Pascal's Triangle, 10 baris pertama diberikan. Baris seterusnya diperolehi seperti berikut: unit diletakkan di tepi, dan di bawah setiap pasangan nombor bersebelahan baris sebelumnya, jumlahnya ditulis

Young Pascal mempelajari semua geometri masa lapangnya. Tidak, dia tidak belajar dari buku teks. Blaise sendiri mendapati corak segi tiga, bulatan dan angka-angka lain, dan dia sendiri membuktikan kebenaran mereka. Pada suatu hari, bapa terkejut mendapati anak itu secara bebas merumuskan dan membuktikan bahawa sudut mana-mana segitiga menambah jumlah yang sama dengan dua sudut persegi. Tetapi ini tidak lebih daripada hukuman ke-32 dari buku pertama Euclid – teorem pada jumlah sudut dalaman segitiga!

Siput Pascal – trajektori titik rim, tetap pada bulatan, yang menggulung dalam lingkaran radius yang sama

Cerita ini mengelirukan. Untuk sebab tertentu, mereka berfikir bahawa sejak Blaise muda membuktikan hukuman ke-32, dia memperoleh dan membuktikan semua ayat sebelumnya. Hampir tidak, tetapi ia tidak mengubah perkara.Blaise Pascal menjadi terpesona dengan sains sepanjang hayatnya, malangnya pendek.

Ridley Cardinal berbahaya


Keadilan mesti kuat, dan kekuatan mesti adil.

Blaise pascal


Armand Jean du Plessis, Duke de Richelieu (1585-1642). Menteri Pertama Perancis (1624-1642).

Kita hidup dalam era Cenozoic. Ia berlangsung selama kira-kira 65 juta tahun, sehingga tidak ada saksi untuk kelahirannya. Dan generasi saya bernasib baik, kita menyaksikan kelahiran zaman angkasa. Tetapi orang yang berfikir bahawa era teknologi pengkomputeran yang berasal dari abad kedua puluh adalah salah. Ia berlaku lebih awal, dan terlibat dalam hal ini, jika secara tidak langsung, oleh yang tidak lain dari Cardinal Richelieu sendiri, orang yang menulis Dumas di The Three Musketeers.

Seorang lelaki yang mempunyai kecerdasan yang luar biasa dan penipuan yang jarang berlaku, Cardinal Richelieu mampu mengubah situasi yang tidak menguntungkan untuk kepentingan dirinya sendiri dan, dengan jujurnya, untuk kepentingan Perancis. Menjalankan salah satu kombinasi yang rumit, kardinal, tanpa mengetahui, menyumbang kepada penciptaan peranti pengiraan yang boleh dipercayai.

Dan itulah yang berlaku. Etienne Pascal menerima pendapatan daripada sekuriti kerajaan, iaitu, dia tinggal di sewa. Tetapi pada 1638, disebabkan kesulitan Perang Tiga Puluh Tahun, Canselor Seguier menghentikan pembayaran pendapatan ini.Tidak puas hati dengan penyewa, dan di antara mereka Etienne Pascal, mengadakan ucapan protes di rumah Seguier. Pemberontak paling aktif ditempatkan di Bastille, dan Étienne melarikan diri ke wilayah terpencil.

Tetapi ada kemalangan – anak perempuan Jacqueline jatuh sakit dengan cacar. Dia terus menjalani rawatan di Paris, dan bapanya, walaupun bahaya dijangkiti, melawatnya. Setelah pulih, Jacqueline mengambil bahagian dalam permainan, yang dihadiri oleh Richelieu sendiri. Kardinal gembira dengan bermain pelakon muda itu, dan dia mengambil kesempatan dari masa yang baik dan meminta ayahnya.

Dan di sini adalah – licik Kardinal: dia memaafkan Etienne Pascal demi anak perempuannya dan, lebih-lebih lagi, dilantik untuk Rouen kedudukan intendan wilayah itu. Sekarang bekas ketua pengacau itu akan mengejar dasar kardinal.

Pierre Seguier (1588-1672). Canselor Perancis (1650-1651, 1652-1656), ahli Akademi Perancis

Kira jadi baca

Mengikut jawatan tersebut, pihak yang bertanding di wilayah itu bertanggungjawab atas semua urusan ekonomi di bawah gabenor, sehingga Etienne Pascal banyak mengira kerja. Anak lelaki Blaise membantunya dalam hal ini. Ia kini, dari ketinggian komputer (di mana kesilapan juga berlaku), anda boleh melihat dengan senyuman di "kaunter miskin, menyorong gunung nombor secara manual."Dan pada masa itu, empat abad yang lalu, yang mampu membahagi satu integer dengan yang lain, dianggap, jika bukan seorang jenius, maka sekurang-kurangnya orang yang luar biasa cerdas.


Buku-buku terbaik adalah yang dibaca oleh para pembaca bahawa mereka boleh menulis sendiri.

Blaise pascal


Dan Blaise Pascal, berusia tujuh belas tahun, memutuskan untuk membuat peranti mekanikal, "membolehkan untuk membebaskan minda dari pengiraan aritmetik." Separuh daripada keseluruhannya – reka bentuk mekanisme – tidak mengambil banyak masa. Tetapi separuh lagi – membawa projek ke kehidupan – memerlukan lima tahun kerja keras. Selepas melakukan pemeriksaan dan pemeriksaan dengan teliti, kereta itu dipamerkan di Paris. Canselor Seguier sendiri meluluskan kerja dan memberikan Blaise Pascal keistimewaan kerajaan untuk mengeluarkan dan menjual mesin tersebut. Secara keseluruhannya, Blaise Pascal menghasilkan kira-kira lima puluh kalkulatornya, salah satunya yang disampaikan kepada ratu Swedia Cristina.

Komputer Pascal. Satu salinan yang dibuat pada tahun 1642. Foto: David Monniaux, Wikimedia

Sayangnya, hidup kita diatur sedemikian rupa sehingga jika kemuliaan "pertama" ditetapkan pada seseorang, maka pasti ada orang lain yang telah melakukan perkara yang sama sebelum ini.Mungkin contoh paling jelas adalah penemuan Amerika. Secara amnya diterima bahawa Christopher Columbus menemui Amerika. Tetapi 500 tahun sebelum itu, Viking Leif Happy sudah berada di sana, dan juga mendirikan penempatan. Ternyata, Norwegian Gunnbjörn (900) berada di hadapannya menjelang abad.


Kita akan belajar untuk berfikir dengan baik – itulah prinsip asas moral.

Blaise pascal


Sudah tentu, sebuah benua besar dan mesin aritmetik tidak dapat dibandingkan, tetapi mereka mempunyai nasib yang sama. Dua puluh tahun sebelum Blaise Pascal, saintis Jerman Shickard telah membina sesuatu yang serupa. Tetapi mesinnya hanya dapat menambah dan menolak, dan mesin tambahan Blaise Pascal melakukan empat operasi pada nombor lima angka!

Oleh itu pemilik komputer super kuasa semasa boleh meletakkan bunga di kubur kardinal berbahaya.

Kemerosotan

Apabila air dipam oleh pam, air itu sendiri naik selepas omboh, menghalang ruang kosong di antara omboh dan permukaan air untuk membentuk. Pada zaman purba, Aristotle menjelaskan ini dengan hakikat bahawa "sifat tidak bertolak ansur dengan kekosongan".

Tekanan udara memegang merkuri pada ketinggian itu dipanggil tekanan satu atmosfera

Tetapi pada suatu hari sesuatu yang luar biasa berlaku.Semasa pembinaan sebuah pancutan besar di Florence, air, sebagaimana mestinya, patuh naik di belakang piston pam, tetapi pada ketinggian kira-kira 10 meter tiba-tiba menjadi keras kepala dan berhenti. Pembina berpaling kepada Galileo untuk penjelasan. Togo diduduki dengan masalah lain, dan dia ketawa, mengatakan bahawa, bermula dari ketinggian ini, sifat tidak lagi takut kekosongan.

Biawak lelucon, tetapi Galileo mencadangkan bahawa ketinggian kenaikan cecair bergantung pada ketumpatannya: berapa kali ketumpatan cecair lebih tinggi, berapa kali ketinggian kenaikannya kurang. Dia mengarahkan pelajarnya Torricelli dan Viviani untuk menyusun fenomena ini yang tidak dapat difahami. Untuk tidak mengganggu tabung kaca panjang, pelajar mula menggunakan merkuri dan bukannya air. Sebagai hasil penyelidikan mereka, satu pengalaman yang sangat mudah dilahirkan sehingga semua orang boleh, jika tidak mengulangi, kemudian melihat bagaimana orang lain melakukannya. Hampir semua buku teks sekolah mempunyai gambaran dan imej pengalaman ini. Satu tiub gelas kaca yang tertutup pada satu hujung sepenuhnya diisi dengan merkuri. Hujung terbuka tiub itu diapit dengan jari, tiub menyala dan direndam dalam sebuah kapal dengan merkuri. Kemudian jari itu dibuang.Dan apa pula? Tahap raksa di dalam tiub akan jatuh dan berhenti pada ketinggian 2,5 kaki (760 mm) di atas permukaan raksa di dalam kapal.

Tahap air di dalam tiub adalah 13.6 kali lebih tinggi daripada paras merkuri, dan ia adalah tepat pada masa yang sama bahawa ketumpatan air adalah kurang daripada ketumpatan merkuri – pengesahan yang luar biasa terhadap andaian Galileo. Torricelli membuat kesimpulan bahawa tidak ada apa-apa di dalam tiub di atas merkuri (yang disebut "kekosongan Torricellian"). Dan raksa itu tidak mencurahkan, jadi ia tidak membenarkan tekanan hawa udara atmosfera.

Ilustrasi Pengalaman Pascal

Tetapi apakah yang dilakukan Blaise Pascal dengan semua ini? Yang paling langsung: selepas semua, ia tidak secara kebetulan bahawa unit tekanan dinamakan selepas itu. Dan sedikit sekali yang dihormati.

Di masa-masa yang jauh, radio dan televisyen belum dicipta, tetapi tidak ada apa-apa yang dikatakan mengenai Internet, jadi maklumat tentang pengalaman luar biasa orang Itali dengan kekosongan tidak datang dengan segera kepada Rouen. Sudah tentu, Blaise Pascal menjadi tertarik dengan "kekosongan Torricellian." Dia mengulangi eksperimen orang Itali dan mendapat hasil yang sama. Untuk kegembiraan penduduk Rouen, dia menjalankan eksperimennya di jalan di hadapan semua orang.

Tetapi hanya dengan pengulangan Blaise Pascal tidak terhad. Dia memeriksa kebergantungan ketinggian lajur cecair pada ketumpatannya.Pelbagai penyelesaian minyak, gula dan garam, yang ketumpatan boleh diubah dengan menambah bahagian baru garam atau garam, digunakan. Terutama menyukai pengalaman Ruan dengan pelbagai jenis wain, yang Perancis begitu terkenal. Bayangkan satu setong wain, dan di atasnya berdiri tabung kaca tinggi, juga dipenuhi wain. Sememangnya, semua orang dengan senang hati membantu Blaise Pascal muda. Hasil percubaan sekali lagi mengukuhkan asumsi Galileo dengan bijak.

Dan apa yang mengisi tiub di atas permukaan merkuri? Adalah dipercayai bahawa ada bahan tertentu yang "tidak memiliki sifat apa-apa." Sama seperti dalam kisah dongeng – pergi ke sana, saya tidak tahu di mana, membawanya, saya tidak tahu apa. Blaise Pascal tegas menyatakan: kerana perkara ini tidak memiliki sebarang sifat dan tidak dapat dikesan, maka itu tidak semestinya wujud. Dan siapa yang tidak bersetuju dengan ini, biarlah dia dapat membuktikan kehadirannya*.

Pada tahun 1647, Blaise Pascal menerbitkan risalah di mana beliau menggambarkan eksperimen dengan "kekosongan Torricellian" dan menjelaskan hasilnya.

Ia tidak begitu mudah difahami, apalagi mengulang percubaan fizikal moden. Tetapi Blaise Pascal pada masa kini mudah menunjukkan bahawa "kekosongan" dan mengajar semua orangingin mendapatkannya sendiri. Ambil picagari plastik (tanpa jarum), isi dengan air dan keluarkan udara yang berlebihan. Pasangkan jarum suntik dengan jari anda dan paksa piston kembali. Udara dibubarkan di dalamnya mula menguap dari air. Keluarkan jari anda dan lepaskan udara ini. Ulangi prosedur ini beberapa kali. Tidak lama lagi, kebanyakan udara yang dibubarkan akan menguap dan, menarik omboh sekali lagi, anda akan mendapat hampir vakum di atas air.


Bukan sahaja kebenaran itu sendiri memberi keyakinan, tetapi juga usaha yang …

Blaise pascal


Dan kes itu, Tuhan adalah pencipta …

Blaise Pascal (potret lanskap, 1781, Paris, Louvre). Pascal sedang sibuk mengkaji cycloid itu, ditarik pada sekeping kertas, yang dipegangnya di tangannya; di kakinya terdapat selebaran "Pikiran" beliau dan buku bukunya, "Surat kepada Provinsi", terletak. Kerja pengukir terkenal Augustin Pažu, patung ini direka untuk Raja Louis XVI

Pada masa itu, orang sering bermain dadu. Dan di sini, Blaise Pascal telah ditugaskan tugas berikut: "berapa kali diperlukan untuk membuang dua dadu sekaligus, sehingga kebarangkalian bahwa sekurang-kurangnya sekali pada kedua-dua dadu dua enam jatuh, melebihi kemungkinan bahwa dua enam tidak akan jatuh sekali?" Maksudnya ialahbahawa apabila mengira dengan cara yang berbeza, jawapan yang berbeza diperolehi, itulah sebabnya terdapat pendapat mengenai "ketidakmampuan matematik".

Blaise Pascal dengan cemerlang mengatasi tugas ini dan mula mempertimbangkan orang lain, khususnya masalah pembagian harga. Dan perkara itu tidak dalam keadaan masalah, ia tidak perlu terlalu rumit, tetapi pada hakikatnya pada masa itu tidak ada orang lain yang dapat merumuskannya dengan betul. Sememangnya, tiada siapa yang dapat memahami penyelesaian yang dicadangkan oleh Blaise Pascal.

Walaupun tidak begitu. Terdapat satu orang di Eropah yang memahami dan menghargai idea-idea Blaise Pascal, Pierre Fermat (yang sama yang merumuskan "teorem Fermat yang hebat").

Masalah pertaruhan Fermat memutuskan berbeza daripada Pascal, dan di antara mereka terdapat beberapa perselisihan. Tetapi selepas pertukaran surat, mereka bersetuju.

"Pemahaman bersama kami telah dipulihkan sepenuhnya," kata Blaise Pascal. "Saya melihat bahawa kebenaran adalah sama di Toulouse dan di Paris."

Mereka terus menukar surat, dan akhirnya dari koresponden ini dilahirkan teori kebarangkalian.

Tidak ada satu cabang fizik yang boleh dilakukan tanpa teori kebarangkalian, asas-asas yang diletakkan oleh Blaise Pascal. Tidak boleh apa-apa diukur betul-betul tepat.Ia juga mustahil untuk tepat meramalkan perilaku zarah individu dan keseluruhan mekanisme. Segalanya – kedua-dua hasil percubaan dan perilaku yang diramalkan – bersifat probabilistik.

Terima kasih penumpang besar

Setiap satu setengah abad yang lalu, segala yang ada di Moscow di sebalik Boulevard Ring dianggap pinggiran bandar. Moscow begitu kecil berbanding sekarang. Tetapi menginjak kaki dari hujung ke hujung masih sangat melelahkan.

Di Eropah, bertemu dengan bandar dan banyak lagi. Benar, pemandu teksi bekerja dengan kekuatan dan utama, tetapi hanya menunggu mereka di suatu tempat di pinggir terpencil.

Omnibus

Dan pada musim gugur tahun 1661 Blaise Pascal mengusulkan kepada Duke de Roanne untuk menganjurkan cara murah dan berpatutan untuk melakukan perjalanan dalam kereta pelbagai tempat duduk pada laluan yang jelas. Semua orang suka idea itu, dan pada 18 Mac 1662 di Paris, laluan pengangkutan awam pertama dibuka, dipanggil omnibus (diterjemahkan dari bahasa Latin – "untuk semua").


Tidak perlu dikatakan, yang jelas tidak boleh ditakrifkan: definisi itu hanya akan mengaburkannya.

Blaise pascal


Jadi, membaca buku di kereta bawah tanah atau bergoyang dalam trem, kita harus ingat Blaise Pascal dengan rasa terima kasih.

Di sebelah kiri: "Memorial" Pascal. Pada malam 23-24 November, 1654, Pascal menuliskan pemikirannya mengenai sains dan keimanan pada sepotong kertas, yang selalu dibawa bersamanya dari sekarang. Dia terus menulis tentang agama dalam "Pikiran." Hak: Epitaph Pascal. Gereja Saint-Etienne-du-Mont, Paris

Malangnya, Blaise Pascal tidak mempunyai kesihatan yang baik, sering sakit dan meninggal dunia, tidak mencapai umur 40 tahun. Beliau dilahirkan pada 19 Jun 1623, dan meninggal dunia pada 19 Ogos 1662.


* Malah, terdapat wap di atas ruang cecair: jumlah yang sangat kecil untuk merkuri, tetapi ketara untuk air.


Like this post? Please share to your friends:
Tinggalkan Balasan

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!: