Berjalan kaki ikan pemancing yang cetek • Nadezhda Potapova • Gambar saintifik hari mengenai "Unsur" • Ichthyology

Berjalan pemancing cetek

Dalam foto – anglerfish Antennarius herpidus dari keluarga badut (Antennariidae). Anglerfish cetek memandang perhatian mereka untuk masa yang lama – jika hanya anda dapat melihatnya. Dan untuk menjadikannya agak bermasalah. Penampilan ikan anglerfish cetek agak berbeza dari ikan yang kita terbiasa dan menyebabkan keraguan: apakah makhluk ini betul-betul ikan? Mereka kelihatan hebat – dan segala-galanya adalah untuk menyamar, atau meniru.

Masking dicapai dengan beberapa cara. Pertama, banyak ikan pemancing cetek berwarna cerah dan kerana ini mereka bergabung dengan karang dan spons – contohnya, mereka meniru Antennarius pictus dan A. commerson.

Siapa ikan itu dan siapa itu span? Foto © Andrew Taylor dari grist.org

Kedua, makhluk-makhluk makhluk ini diliputi oleh pelbagai tumbuhan yang menyerupai alga dan tumbuhan laut dan membuat ikan tidak kelihatan terhadap latar belakang tanah dan tumbuh-tumbuhan di dasar laut; Pemancing berbulu sangat menunjukkan dalam pengertian ini. A. striatus. Di samping itu, pemancing boleh menyesuaikan diri dengan persekitaran baru dengan menukar warna badan dalam beberapa hari atau minggu.

Cuba cari dua ikan di sini. Antennarius striatus! Foto dari en.wikipedia.org

Anglerfish cetek adalah penghuni bawah laut tropika dan subtropika. Mereka mendiami kedalaman sehingga 300 m dan lebih suka tinggal di antara alga, spons dan karang lembut.Habitat ini kaya dengan spesies, termasuk luar biasa dan terang. Ahli keluarga badut yang berbeza terpaksa menyesuaikan diri dengan persekitaran yang berbeza dan tanah. Oleh itu, secara lahiriah, ikan adalah sangat berbeza sehingga sukar untuk mempercayai bahawa mereka tergolong dalam takson yang sama. Tetapi kajian filogenetik mengesahkan ini.

Mengikut sifat pemakanan, ikan pemancing adalah pemangsa hendap. Sama seperti pemancing di dalam air yang kurang pemadam dan berbahaya, yang cetek mempunyai alat khas untuk memburu – "umpan". Bentuk dan "kecantikan" umpan bergantung kepada habitat ikan dan objek makanannya. Umpan wujud untuk menjimatkan tenaga, yang perlu dibelanjakan untuk mengejar mangsa. Sesetengah ikan pemancing mendapat cacing seperti cacing yang mudah di kepala, sementara yang lain mendekati masalah ini dengan serius: mereka mempunyai "pancing" khas di mana terdapat tarikan, meniru ikan kecil dengan tepat. Umpan penanaman ini sangat penting untuk ikan angler yang sesetengahnya menyembunyikannya di dalam poket khas untuk melindunginya dari mangsa terlalu ramai yang ingin memakannya.Dan jika, selepas itu, ia dimakan, maka perkara yang miskin, ikan angler, harus duduk di hendap dan kelaparan, menunggu umpan untuk tumbuh kembali.

Bait Air Cetek Antennarius multiocellatus. Foto dari en.wikipedia.org

Apakah yang dimaksud dengan pemburu air pemancing yang cetek? Ia terletak pada substrat dan berpura-pura menjadi karang atau sebilangan rumpai laut. Anda boleh melihat hanya umpan dengan jelas – ia sepatutnya kelihatan seperti makhluk hidup, lebih-lebih lagi, ia selamat, kelihatan menarik dan berpotensi boleh dimakan. Berputar dan berputar umpan, hampir tanpa membebaskan daya, pemancing sangat menarik untuk mangsa, dan ia menghampiri jarak dekat yang berbahaya. Dan di sini predator menelan mangsa dengan mulut besar dengan beberapa baris gigi tajam. Dia meraih dengan serta-merta: dipercayai bahawa proses menelan mangsa dari ikan angler adalah yang paling cepat di antara semua vertebrata.

Memburu ikan anglerfish cetek Antennarius pictus

Anglerfish cetek adalah tamak yang luar biasa. Contohnya A. striatus boleh menelan mangsa dua kali ganda saiz tubuhnya. Kadangkala kanibalisme mungkin berlaku di kalangan pemancing air cetek. Secara semulajadi, ia jarang berlaku, tetapi dalam garis panduan untuk penyelenggaraan ikan ini dalam keadaan buatan, sangat tidak disarankan untuk menyimpan dua ikan pemancing di akuarium yang sama. Walaupun dengan pemakanan yang sangat baik.

Dengan cara hidup ini, apabila anda boleh berbohong dengan tenang dan menunggu pendekatan mangsa naif, anglerfish hampir berhenti berenang – dengan pengecualian badut laut Sargasso (Histrio histrio). Sirip yang dipasangkan mereka tidak lagi sama dengan sirip, tetapi pada kaki anggota tetrapoda yang telah memilih tanah itu. Terdapat juga persamaan jari dan siku. Oleh itu, jika perlu, pemancing air cetek bergerak dengan perlahan dengan kaki mereka.

Dua pemancing air cetek pergi ke suatu tempat

Tetapi kadang-kadang, apabila anda perlu dengan cepat berenang jarak jauh, ikan ini menggunakan pergerakan jet, menelan air melalui mulut dan merasakannya dengan tajam.

Foto © Rich Carey dari community.lovenature.com.

Nadezhda Potapova


Like this post? Please share to your friends:
Tinggalkan Balasan

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!: