Barnacles • Tatyana Romanovskaya • Gambar Saintifik pada Hari "Unsur" • Biologi

Barnacles

Dalam gambar yang anda lihat koloni acorn laut Coronula diademayang melakukan perjalanan yang damai di lautan, tegas mengakar pada kulit paus bungkuk.

Monogy (Cirripedia) – ini adalah golongan kecil, wakilnya (kira-kira 1200 spesies secara keseluruhannya), walaupun mereka tergolong dalam kumpulan krustasea, jauh berbeza dari sanak saudara mereka yang lain. Haiwan-haiwan marin ini telah berpindah ke gaya hidup yang tidak aktif, dan ada juga parasit pada badan binatang lain (bintang laut, ubur-ubur, udang karang biasa, dan sebagainya). Walau bagaimanapun, majoriti diwakili oleh bentuk hidup bebas, khususnya, acorns laut (detasmen Sessilia) dan itik marin (skuad Pedunculata).

Crustaceans ini dirujuk sebagai tapak kaki kerana anggota badan mereka yang digunakan untuk menangkap dan menapis zarah makanan dari air (serta menjalankan fungsi pernafasan), telah berubah menjadi longsor panjang, nipis, yang terdiri daripada 20-30 segmen dan ditutup dengan bulu kerap. Tubuh jambatan ditutup dengan cengkerang chitinous, yang terdiri dari beberapa plat yang berbeza, dibersihkan dengan kapur. Sesetengah plat ini mudah alih dan membenarkan kanser, jika perlu, dikunci dengan kukuh di dalam cangkerangnya, seperti di rumah kecil.Jadi, mereka dapat mentolerir pengekstrakan sementara dari air atau perubahan kemasinan, serta bersembunyi dari serangan pemangsa. Apabila segalanya tenang, pintu rumah terbuka, dan keluar dari slot, menangkap tentakel menonjol, yang kanser menangkap zarah makanan dan mengarah ke mulut.

Itik laut dibezakan dari acorns laut dengan kehadiran tangkai otot mengangkat badan haiwan di atas substrat yang batang ini dilampirkan. Petiolus mungkin agak lama (sebagai contoh, Lepas anatifera ia mencapai 90 cm dengan saiz cangkang sehingga 5 cm), dan, pada dasarnya, tangkai ini adalah hasil daripada bahagian "occipital" kepala kanser. Di dalam acorn laut tidak ada tangkai sedemikian, mereka teguh berkaitan dengan substrat.

Boughs boleh tumbuh betul-betul di atas satu sama lain. Dalam foto ini, bebek laut kecil (Lepas anatifera) memutuskan untuk melekat pada cangkerang orang yang lebih besar. Foto dari bodegahead.blogspot.com

Barnacles sangat luar biasa dalam anatomi mereka yang saintis dapat mengenal pasti mereka sebagai krustasea hanya pada 30-an abad ke-19, setelah mereka mempelajari larva mereka, yang sangat mirip dalam struktur untuk semua krustasea lain. Charles Darwin mengabdikan diri selama 8 tahun untuk mempelajari tanduk-tanduk, yang mengakibatkan kerja empat jilid: dua jilid didedikasikan untuk wakil hidup dan dua yang telah punah.

Rukun memakan terutama pada detritus (organ-organ mati), tetapi beberapa wakil mereka ditangkap semasa memburu untuk bersaiz sederhana dan tidak terlalu memakan mangsa, hingga satu sentimeter.

Perkembangan telur yang disenyawati bermula di rongga mantel pada individu ibu; di sana mereka muncul nauplius larva awal dengan tiga pasang anggota badan dan satu mata sederhana. Ia berenang ke laut terbuka dan memberi makan pada plankton sehingga ia melangkah ke peringkat seterusnya larva Cypris. Pada peringkat ini, mereka mempunyai kulit bivalve dan kelihatan seperti krustasea cypris (Cypris) atau daphnia. Dalam kes ini, mereka mempunyai dua mata kompleks tambahan dan enam pasang anggota badan, yang masih digunakan untuk berenang.

Larva Husky: A – peringkat awal (nauplius), B – peringkat akhir (larva cipris). Foto dari courses.washington.edu

Pada peringkat ini, larva tidak memberi makan, tetapi mencari tempat yang sesuai untuk duduk dan dilampirkan. Pencarian dilakukan dengan mengambil kira banyak kriteria. Sesetengah spesies lebih suka menetap di batu atau balak, dan yang lain – pada haiwan (paus, kura-kura, moluska, udang karang), yang akan memainkan peranan pengangkutan dan perlindungan sepanjang hayat untuk orang dewasa.Tidak kurang pentingnya adalah kehadiran ahli lain dari spesies mereka sendiri, sehingga ada kemungkinan persenyawaan bersama. Di samping itu, keamatan dan arah aliran air, serta pendedahan cahaya, adalah penting, memandangkan sebahagian besar diet teratas adalah alga. Secara kebetulan, pada orang dewasa, mata kompaun tidak diselamatkan, tetapi mata naupliarnye mudah dipertahankan, membolehkan haiwan membezakan cahaya dari kegelapan. Crustaceans dengan cepat membanting menutup cangkerang shell sekiranya teduhan tiba-tiba, yang mungkin menandakan pemangsa mendekati.

The crustacea melekat pada substrat dengan kepalanya, atau sebaliknya, dengan pasangan antena depan, di dasar yang mana kelenjar simen kemudian mula berfungsi, oleh sebab itu kalsifikasi shell berlaku. Cangkang ini berfungsi sebagai udang karang sepanjang hayatnya dan tumbuh sebagai badan binatang bertumbuh.

Transformasi larva cypris ke dalam acorn laut dewasa. Gambar dari sebuah artikel oleh M. Takenaka et al., 1993. Pengubahsuaian mata mata ke dalam ocelli semasa metamorfosis yang terperinci, Balanus amphitrite hawaiiensis

Kebanyakan bastard adalah hermafrodit, iaitu, mereka mampu menghasilkan kedua-dua telur dan spermatozoa. Sementara itu, persenyawaan berlaku, sebagai peraturan, salib, dan keperluan untuk kehadiran pasangan yang berpotensi adalah salah satu sebabdi mana udang karang lebih suka menetap di koloni yang berdekatan antara satu sama lain. Gaya hidup terpaksa memaksa mereka untuk membangunkan organ-organ agregat yang panjang yang boleh melebihi panjang badan haiwan dengan faktor 9.

Video ini menunjukkan proses makan dan mengawan ikan acorns.

Kehidupan haiwan yang tidak aktif tidak mudah. Banyak spesies menetap di zon pesisir, di mana mereka mengalami impak mekanikal bergerak air semasa surut dan aliran. Di samping itu, terdapat perubahan dalam keadaan bermusim. Tidak mustahil untuk melarikan diri, yang bermaksud anda perlu menyesuaikan diri. Ini telah menyebabkan kemunculan kepelbagaian phenotypic yang luar biasa (kepekaan Phenotypic) dalam udang karang berkaki mousy – iaitu keupayaan mereka untuk mengubah morfologi mereka sebagai tindak balas terhadap perubahan dalam persekitaran luaran. Bentany ternyata menjadi objek model yang indah untuk mengkaji fenomena ini.

Jika anda memindahkan haiwan dari satu habitat ke tempat lain, anda boleh memaksa mereka untuk mengubah morfologi dengan ketara. Oleh itu, pemindahan dari tempat-tempat dengan air yang tenang ke kawasan yang mempunyai gelombang yang kerap membawa kepada fakta bahawa "kumis" anggota badan menjadi 2 kali lebih pendek dan ketara lebih tebal di pangkalannya.Pemindahan bertentangan membawa, sebaliknya, untuk memanjangkan dan menebal anggota badan. Menariknya, pemanjangan itu berlaku dengan memanjangkan setiap segmen anggota badan, dan dengan menambahkan bilangan segmen. Pemanjangan maksimum dicapai dalam 2-4 molts (dan hornbeam molt sepanjang hayat dengan kekerapan setiap beberapa hari, yang merupakan ciri lain berbanding dengan "biasa" udang). Pemendekan mengambil masa lebih lama – sehingga 10 molts – dan diberikan kedua-duanya dengan memendekkan segmen dan dengan menggabungkan segmen anggota jiran. Plastik fenotipik juga ditunjukkan dalam ciri-ciri organ agregat. Dia menjadi lebih tebal di pangkal dengan air kasar. Di samping itu, ia menjadi lebih panjang jika individu itu dibuang jauh dari tanah jajahan. Kemungkinan besar, kepekatan sesetengah isyarat kimia, menunjukkan jarak kepada saudara-mara, memainkan peranan utama. Akhirnya, dalam beberapa spesies acorns laut, perkembangan ovari dan telur berlaku jika individu ditanam pada substrat neutral, tetapi tidak berlaku jika haiwan itu ditanam di atas kepingan individu lain dari spesies yang sama. Iaitu, potensi hermafrodit berkembang menjadi lelaki "tulen".Di sini mereka berada, teruk.

Foto dari en.wikipedia.org.

Tatyana Romanovskaya


Like this post? Please share to your friends:
Tinggalkan Balasan

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!: