Barat dan Timur berkumpul di Altai dalam Zaman Gangsa • Elena Naimark • Berita Sains mengenai "Unsur" • Sejarah, Genetik

Barat dan Timur berkumpul di Altai dalam Zaman Gangsa

Pembinaan semula wajah seorang wanita (dikenal sebagai puteri Altai) dari perkuburan Ak-Alakh di dataran Ukok, dibuat oleh TS Baluyeva. Sebenarnya, wanita ini dengan ciri-ciri Caucasoid yang jelas bukanlah seorang puteri, tetapi berasal dari peringkat pertengahan bangsawan atau kelas shaman. Imej dari tatforum.info

Data baru mengenai paleogenetik penduduk kuno di barat laut Mongolia telah memungkinkan untuk menjelaskan peristiwa demografi yang berlaku di Altai dalam Zaman Besi. Setelah mengkaji data-data ini bersama-sama dengan contoh-contoh yang ada dari wilayah lain yang berdekatan, saintis-saintis Sepanyol merekod semula beberapa ciri sejarah Altai pada masa itu. Sebagaimana ternyata, varian genetik timur dan barat hadir di wilayah Altai dan Mongolia yang sudah ada dalam Zaman Gangsa atau lebih awal, tetapi mereka wujud secara berasingan daripada satu sama lain. Dalam penyebaran budaya dan industri Scythian, unsur-unsur yang telah dipisahkan sebelum ini bercampur sama sekali, menimbulkan budaya Pazyryk yang khas. Pada masa yang sama, jumlah kepelbagaian genetik Pazyryks tidak banyak berubah berbanding dengan perwakilan sebelumnya dari Zaman Gangsa yang wujud di wilayah ini.

Budaya Pazyryk Zaman Besi, diwakili oleh kubur terkaya 6-3 abad SM. e., ditemui pada akhir abad XIX, dan diperkenalkan ke dalam penggunaan saintifik pada penghujung tahun 20-an abad yang lalu oleh Sergei Ivanovich Rudenko dan rakan-rakannya. Wakil-wakil dari budaya Pazyryk dalam kesusasteraan Barat disebut Scythians Timur, walaupun lebih tepat untuk berbicara tentang kepunyaan suku kaum Scythian-Siberia. Seperti orang Scythians, mereka bercakap bahasa Iran, menggunakan senjata khas dan gaya haiwan dalam hiasan. Tulang tulang, mumi dan banyak artifak – semua ini membantu untuk membina semula rupa dan kehidupan pembawa budaya Pazyryk. Pazyryks adalah pengembala nomad, mereka juga diburu dan memancing, bijirin tanah dan roti segar yang dipanggang. Mereka mahir membuat perabot dan perkakas dari tanah liat, kayu dan tanduk, merasakan bahan-bahan, alat-alat palsu dan senjata dari besi, memproses adat lama dan batu permata, memakai karpet berwarna bulu yang dicelup, membuat kulit dan bulu, melambangkan simbol emas rusa dan binatang lain . Mereka tinggal di rumah-rumah kayu balak, rumah-rumah kayu bawah tanah dibina dari balak untuk pemimpin dan bangsawan mereka yang mati.Ia adalah alasan penguburan ini, dengan sempurna dipelihara di permafrost tanah tinggi sejuk, yang memberikankira-kiraKebanyakan maklumat mengenai orang Pazyryk. Ketua suku berpakaian kaya, bersulam dengan kuda dan merasa appliqués, seluar yang dihiasi dengan reben emas; subjeknya memakai kasut kulit dan bulu, menjahit bulu bulu sabre, tupai dan kulit domba, dan senjata yang direka dengan baik oleh orang Pazyryk – busur dengan anak panah, pisau, akinaki, cambuk – bercakap seni ketenteraan yang canggih. Bagi kuda pahlawan juga, peralatan khas dibuat, sebahagiannya bersifat simbolik, sebahagiannya melindungi.

Kebudayaan Pazyryks, seperti penampilan morfologi mereka, mendedahkan ciri-ciri campuran kaum Turkic dan Indo-Eropah. Ciri-ciri Indo-Eropah, seperti yang diyakini, diperkenalkan oleh pengembangan dari barat dan selatan (suku Scythian), dan orang Turki berasal dari timur. Ciri-ciri Turki juga terdapat pada orang-orang yang tinggal di Altai semasa Neolitik dan Zaman Gangsa. Apakah jenis orang yang tinggal di Altai semasa Zaman Gangsa, apa proses demografi yang berlaku di Altai semasa Zaman Besi, ketika Altai purba bercampur dengan suku-suku Barat? Pada 90-an masa lalu dan permulaan abad baru, paleogenetics mengambil sejarah dan asal-usul Pazyryks.Alat mereka bukan artifak arkeologi dan puing-puing tulang, tetapi DNA terisolasi dari mumia yang sempurna dipelihara. Akibatnya, gambaran perkembangan Scythian di selatan Siberia dan Asia Tengah mula berubah. Asas yang paling ketara dibentuk untuk hipotesis hidup berdampingan di abad VI-III SM. er dua budaya di wilayah Altai – Pazyryk dan Kara-Koba, yang berasal dari akar biasa – budaya karakol yang dipanggil. Pada abad VIII-VII SM. er (Zaman Gangsa Lewat) ia adalah budaya Karakol dengan penduduk Mongoloid yang dikuasai. Pada akhir Zaman Gangsa dan permulaan Besi, suku-suku yang datang dari ladang Caspian mula bercampur dengannya. Kesenian Caspian membawa gen-gen Caucasoid dan unsur-unsur budaya Prairan (dengan cara, teknologi membuat karpet Pazyryk dan warna mereka adalah ciri-ciri etnik Iran-Turkestan purba). Seperti yang ditunjukkan oleh pakar-pakar dari Institut Sains dan Sisa Genetik Novosibirsk dan Persatuan Siberia dan Saintifik Siberia, pewaris genetik puak Pazyryk adalah Samoyedians moden (Selkups) dan populasi chum yang mendiami barat laut Siberia. Mereka datang ke sana, dihalau keluar dari wilayah mereka oleh puak Hun, bergerak dari timur ke barat.Walau bagaimanapun, beberapa data genetik (A.S. Pilipenko et al., 2011. DNA mitokondria seorang wanita dari gua Kaminnaya (Gorny Altai) dalam tempoh Neolitik akhir, PDF 1.22 MB) mencadangkan kehadiran awal (IV-III milenium) Unsur-unsur Barat dan Timur dalam kumpulan genetik penduduk Altai. Jika ini benar, maka pergerakan orang Scythians (lebih tepatnya, keturunan mereka) ke timur pada abad VII-VI SM. er hanya menggiatkan pencampuran kolam gen Altai, tetapi tidak mengubah corak genetiknya dengan cara yang baru. Hari ini, ahli etnografi telah menimbulkan persoalan tentang populasi Altai seperti berikut: bagaimana perkembangan orang Scythians ke timur mengubah gen gen kumpulan Altaian semasa Zaman Besi? Dalam erti kata lain, berapa tinggi adalah variasi variasi genetik yang diperkenalkan semasa pengembangan Barat di tengah milenium pertama SM. eh?

Penyebaran budaya Pazyryk. Imej dari artikel dalam perbincangan PLOS ONE

Soalan baru dari Mongolia membantu menjawab soalan-soalan ini. Pengebumian Mongolia sejak masa ini ditemui pada tahun 2004-2006 semasa beberapa ekspedisi antarabangsa. Ekspedisi Rusia-Jerman-Mongolia tahun 2006 cukup bernasib baik untuk menggali kubur, di mana tiga orang dikebumikan.Di kubur, dan mendapati banyak perkara yang luar biasa keselamatan. Variasi genetik Pazyryks Mongolia dari pengkebumian ini dianalisis dalam artikel yang relevan (Pilipenko et al., 2010. Kajian DNA mitokondria terhadap orang Pazyryk (abad ke-4 hingga ke-3 SM) dari Mongolia barat laut). Orang-orang ini – seorang lelaki dan seorang wanita dengan anak yang baru dilahirkan – dibawa masuk ke dalam genom jejak variasi genetik Eurasia Barat. Tetapi apa yang pasti boleh dikatakan mengenai asal-usul pilihan ini – mereka mungkin telah diperkenalkan baik dalam Zaman Besi dan milenium lebih awal.

Satu lagi, ekspedisi Franco-Hispano-Mongolia pada tahun 2005-2007, juga bekerja di kawasan itu, dan juga mendapati bahan luar biasa yang berkaitan dengan budaya Pazyryk.

Jadi, semasa ekspedisi ini, di rantau Bayan-Ulgii, jenazah sepuluh orang (tujuh lelaki, seorang wanita dan dua kanak-kanak) dijumpai. Kebanyakan mereka cedera parah, nampaknya di bawah serangan pahit tiba-tiba.

Luka menembusi tengkorak salah seorang lelaki dari Bayan-Ulgiy: bentuk luka kelihatan, menunjukkan senjata yang mungkin. Imej dari artikel Jordana et al., 2009. Pazyryk tumuli dalam Altai Mongolia

Saintis Sepanyol dari Universiti Bebas Barcelona dan Institut Biologi Evolusi di Barcelona, ​​yang bekerja dengan jenazah ini,memutuskan untuk menggabungkan semua data yang ada pada genetik Pazyryks dan pendahulu mereka dari Zaman Gangsa. Mereka menganalisis mtDNA, kerana bahagian genom ini terwakili sepenuhnya. Ini termasuk sampel dari Zaman Gangsa Kazakhstan, Siberia selatan, Mongolia, dan Zaman Besi di wilayah yang sama. Menyusun bersama, data ini membolehkan anda melihat gambar penyelesaian Altai dalam ruang dan masa.

Kekerapan haplogroup Eurasian dan timur Eurasian dalam populasi purba kuno sebelum dan semasa Zaman Besi. Imej dari artikel dalam perbincangan PLOS ONE

Dalam contoh Zaman Gangsa, 100% mtDNA dari Mongolia diwakili oleh variasi (haplogroup) dari asal-usul Eurasia Timur. Walau bagaimanapun, dalam sampel segerak lain dari Altai dan Kazakhstan terdapat variasi asal barat. Contoh Mongolia dari budaya Pazyryk mempunyai komposisi campuran – varian asal Timur dan Barat disajikan dalam perkiraan yang hampir sama. Di lokasi lain di zaman ini, mtDNA juga bercampur-campur, iaitu, ia terdiri daripada bahagian yang sama dari varian barat dan timur.

Terdapat pilihan mtDNA,yang mana Altaian (Pazyryks) dari Zaman Besi mewarisi dari pendahulu mereka dari Zaman Gangsa atau dari sebelumnya. Kesemua pilihan ini berasal dari asal Eurasia Barat. Pada keseluruhannya, bilangan varian barat dalam kepelbagaian mtDNA dalam Zaman Besi tidak meningkat berbanding dengan zaman sejarah terdahulu. Dengan kata lain, pengembangan orang Scythians ke timur pada abad VI-III SM. er tidak memperkenalkan kepelbagaian baru kepada kumpulan gen penduduk Pazyryk. Menurut pakar Sepanyol, penghijrahan orang Scythian dari barat ke timur telah memulakan dua proses sejarah. Pertama, penyebaran amalan budaya dan teknologi, dan, kedua, pergerakan penduduk tempatan (tempatan, tidak asing!) Dari barat ke timur. Hasil daripada inovasi teknologi dan lain-lain, rentang gunung Altai tidak lagi membahagikan puak-puak yang terputus sebelumnya, dan populasi rantau Altai yang heterogen dalam komposisi genetiknya bercampur-campur. Akar dari kepelbagaian genetik Altaian moden yang sedia ada harus dicari antara penduduk Zaman Besi, atau bahkan lebih dalam masa lalu sejarah.

Sumber: González-Ruiz M, Santos C, Jordana X, Simón M, Lalueza-Fox C et al.Penjejakan Admixture Penduduk Timur-Barat di Wilayah Altai (Asia Tengah) // PLOS ONE , 2012. V. 7. N 11: e48904. doi: 10.1371 / journal.pone.0048904.

Kami mengucapkan terima kasih kepada ahli Institut Arkeologi RAS Mariya Mednikova,
campur tangan yang menyumbang banyak kepada ketepatan kata-kata dan nuansa semantik nota.

Elena Naimark


Like this post? Please share to your friends:
Tinggalkan Balasan

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!: