Baldi sepanjang masa

Baldi sepanjang masa

Fishman Roman
"Mekanik Popular" №1, 2017

Bintang-bintang bertaburan di langit gelap hanya kelihatan tidak terhingga: hanya kira-kira 6000 cahaya jauh dapat dilihat dengan mata kasar. Tetapi tidak mudah untuk menavigasi mereka. Sejak zaman purbakala, para astronom dari negara-negara yang berlainan membentuk konstelasi mereka, mengikuti legenda, kepercayaan dan idea mereka tentang dunia. Asterisme yang sama – kumpulan bintang terang – boleh berubah menjadi apa-apa. Sebagai contoh, Big Dipper yang terkenal dalam buruj Ursa Major sering tidak dikaitkan dengan sama ada dipper atau dipper.

Mesir

Paha lembu

Orang-orang Mesir kuno adalah antara ahli astronomi pertama dalam sejarah, beberapa batu "pemerhatian" bulat mereka bermula pada milenium kelima BC. er Orang-orang Mesir yang meletakkan asas-asas sistem konstelasi, yang mereka meminjam dari penduduk Mesopotamia, orang Yunani, orang Arab, dan kemudian sains moden. Pada masa yang sangat lama, disebabkan oleh pelepasan paksi bumi, Alpha Utara tidak ditunjukkan oleh Bintang Kutub, tetapi oleh Alpha Naga (Tuban). Persekitarannya, bersama-sama dengan bintang-bintang yang paling dekat, dianggap oleh orang Mesir sebagai "langit tetap", tempat kediaman para dewa. Daripada baldi, para imam dapat melihat kaki Seth, dewa perang dan kematian, yang menjadi lembu jantan dan membunuh Osiris dengan sepakan kuku.Sokololovy Gore memotong anggota badannya sebagai pembalasan atas pembunuhan bapanya.

China

Pengangkut kaisar Shandi

Ahli astronomi China Kuno dibahagikan kepada 28 sektor tegak, "rumah" di mana bulan berlalu dalam perjalanan bulanannya, ketika Matahari melewati tanda-tanda zodiak di astrologi barat, yang meminjam bahagian 12 sektor dari Mesir. Di tengah syurga, sebagai maharaja di ibukota negara, orang Cina meletakkan Kutub Bintang, yang telah menduduki tempat yang biasa pada waktu itu. Bintang tujuh Ursa Major yang paling terang berada dalam jarak dekat dengannya, dalam Pagar Ungu – salah satu daripada tiga pagar yang mengelilingi istana bintang "regal". Mereka boleh digambarkan sebagai Bucket Utara, yang orientasinya sesuai dengan masa tahun, atau sebagai sebahagian daripada pengangkutan Shandi Maharaja Shandi.

Alina Eremeeva, ahli sejarah astronomi, penyelidik kanan, SAI MSU:

"Kembali dalam kronik-kronik Cina milenium ketiga BC, pemerhatian sistematik bintang-bintang Big Dipper digambarkan, yang melihat perubahan dalam susunan malam pada pegangannya. Tiang itu kemudiannya dekat dengan Dragon Alpha, dan Bucket sepertinya berputar di sekitarnya, berorientasi yang berbeza musim.Berhati-hati melihat putaran ini, tidak sukar untuk melihat di sana sumber kemungkinan swastika, simbol keabadian dan masa kini yang kekal. Secara tidak langsung, ini dibuktikan dengan bentuk tradisional salah satu ciptaan Cina utama, kompas, yang dilakukan dalam bentuk baldi dengan penunjuk arah ke selatan. Saya berharap pemahaman kandungan semasa simbol purba ini akan membantu untuk membersihkan reputasinya, dimanjakan oleh kaitannya dengan fasisme. "

India

Tujuh Orang Bijak

Astronomi pemeliharaan di India purba tidak berkembang dengan cemerlang seperti, katakan, matematik. Persembahannya sangat dipengaruhi oleh Yunani dan China – misalnya, 27-28 "berhenti" (nakshatr) di mana bulan berlalu selama kira-kira sebulan, sangat menyerupai "rumah" lunar Cina. Orang-orang Hindu juga melambangkan pentingnya Bintang Kutub, yang, menurut para ahli Vedas, adalah tempat tinggal Wisnu sendiri. Asterisme Bucket yang terletak di bawahnya dianggap Saptarish – tujuh orang bijak yang lahir dari minda Brahma, nenek moyang dunia zaman kita (Kali-yuga) dan semua orang yang hidup di dalamnya.

Greece

Dipper

The Bear Besar adalah salah satu daripada 48 buruj yang disenaraikan dalam katalog bintang Ptolemy sekitar 140 SM.Oe., Walaupun buat kali pertama disebutkan lebih awal, bahkan di Homer. Mitos-mitos Yunani yang rumit menawarkan pelbagai sejarah sebelum penampilannya, walaupun semua orang bersetuju bahawa beruang itu adalah Callisto yang indah, sahabat pemburu dewi Artemis. Mengikut salah satu versi, menerapkan helah yang biasa dengan penjelmaan semula, Zeus penyayang menggoda dia, menimbulkan kemarahan kedua-dua isterinya Hera dan Artemis sendiri. Menyelamatkan perempuan simpanannya, guruh itu memalingkannya ke dalam beruang, yang mengembara selama bertahun-tahun di hutan gunung, sehingga anaknya sendiri, yang dilahirkan dari Zeus, bertemu dengannya sambil memburu. Dewa tertinggi terpaksa mengintervensi sekali lagi. Mencegah pembunuhan, dia mengangkat kedua-duanya ke syurga.

Amerika

Beruang besar

Nampaknya kaum India memahami sesuatu dalam haiwan liar: dalam legenda Iroquois tentang asal asterisme, "beruang angkasa" tidak mempunyai ekor. Tiga bintang yang membentuk lengan dipper adalah tiga pemburu yang mengejar binatang itu: Aliot menarik busur dengan anak panah yang tertanam di dalamnya, Mizar membawa periuk memasak daging (Alcor), dan Benetnash mempunyai kayu berus untuk menyalakan perapian. Pada musim gugur, apabila Bucket bertukar dan jatuh ke kaki langit, darah dari beruang cedera menetes ke bawah, melukis pokok dalam warna motley.

MAS

Big Dipper

Big Dipper – asterisme, yang merupakan sebahagian daripada 88 pertunjukan moden terbesar di dunia. Ursa Major menduduki lebih daripada 3% dari seluruh langit, bukan sahaja bintang, tetapi juga banyak galaksi terang yang jauh diperhatikan di sini. Antaranya adalah galaksi Spinner yang terkenal (NGC 5457), yang terletak di barat laut Benetnach, bintang paling melampau di dalam "pemegang" baldi. Hari ini diketahui bahawa lima bintang ladang (minus Dubhe dan Benetnasha) benar-benar tergolong dalam satu kumpulan bintang (Kolinder 285), yang dihubungkan dengan asal usul dan gerakan. Pusatnya adalah 80 tahun cahaya dari Matahari, yang menjadikan Colinder 285 kluster bintang terdekat kepada kita, dan ia terus mendekati pada kelajuan hampir 50 km / s.


Like this post? Please share to your friends:
Tinggalkan Balasan

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!: