Bagaimana dunia telah berubah dalam masa setengah jam

Bagaimana dunia telah berubah dalam masa setengah jam

Andrey Linde, Boris Shtern
"Trinity Option" №8 (152), 22 April 2014

Andrey Linde

Teks di bawah boleh dipanggil cerita dan bukannya satu wawancara. Penulis mempunyai soalan yang disediakan, tetapi Andrei kerap menjangka mereka – semua yang tersisa adalah untuk mendengar dan menghafal.

Boris Stern: Mari kita mulakan dengan cerita itu. Bilakah anda menjadi jelas kepada anda bahawa teori inflasi adalah jawapan paling penting kepada soalan-soalan utama kosmologi?

Andrei Linde: Mungkin ia terbentang tepat pada waktunya, lebih baik menyampaikan rangkaian peristiwa. Kami berjalan sekitar dan sekitar tahun 1976, ketika bersama dengan David Abramovich Kirzhnits, kami terlibat dalam peralihan fasa dalam interaksi elektro-lemah. Kita telah melihat bahawa Alam Semesta dapat terjebak dalam keadaan superkol, ketika dalam kepadatan tenaga lapangan seperti lapangan Higgs menguasai segala-galanya, dan bahkan tersekat untuk waktu yang lama. Inilah yang kemudiannya menjadi asas bagi model inflasi pertama, tetapi kemudian kita mempunyai tugas yang sama sekali berbeza – ke arah ini kita tidak fikir sama sekali.

Kami agak berfikir tentang bagaimana untuk mendapatkan entropi yang dikehendaki dari ini, bagaimana untuk menerangkan asimetri baryon dengan bantuan supercooling (ingat bahawa asimetri baryon memerlukan pelanggaran keseimbangan termal, yang memberikan peralihan fasa dengan supercooling – B.Sh.Atas topik ini, kami telah bekerja dengan Gena Chibisov pada tahun 1978 – kami juga menghadapi gelembung fasa baru di situ, seperti dalam senario Alan Guth. Tetapi kami tidak tahu bagaimana peralihan fasa mempengaruhi dinamika Alam Semesta – kami tertarik dengan kelahiran baryon.

Kamus

Inflasi kosmologi – proses perkembangan eksponen alam semesta, yang berlaku selama 10 tahun-35-10-33 dengan sebelum bang besar. Malah, ini adalah "dorongan awal" yang menimbulkan Semesta homogen yang besar.

Mir de Sitter – penyelesaian persamaan Einstein, yang menggambarkan proses inflasi dalam bentuk yang paling murni. Untuk pelaksanaannya memerlukan vakum dengan ketumpatan tenaga positif dan tekanan negatif p = -ε.

Gaussianity – ia secara matematik ditakrifkan sebagai ketiadaan korelasi di antara fasa penguraian dalam pelbagai bidang ortogonal. Secara fizikal, ini bermakna bahawa CMB berasal sebagai jumlah perturbasi yang bebas antara satu sama lain.

Deskripsi diri pertama konsisten tentang bagaimana dunia penyerap dapat muncul, muncul pada tahun 1980 dalam karya Alexey Starobinsky. Ia adalah kerja cemerlang, di Rusia ia dibincangkan secara meriah di seminar dan persidangan. Saya masih ingat Andrei Sakharov berada dalam keadaan gembira kerana kerja-kerja Alexei.Tetapi ada satu keadaan yang membingungkan saya. Alam semesta awal, yang diterangkan dalam modelnya oleh penyelesaian Sitter, bukanlah satu-satunya – sejarahnya dapat diteruskan tidak lama lagi dalam waktu, melewati keadaan ketumpatan tak terhingga. Namun, dunia Penghuni, bagaimanapun, berubah menjadi tidak stabil, dan ketidakstabilan ini membuat andaian seperti tidak mungkin. Di samping itu, Alexey menulis yang berikut dalam karyanya: "Senario kami adalah bertentangan dengan kekacauan utama Mizerovsky." Ini bercanggah dengan idea asas kosmologi inflasi: perlu untuk menerangkan bagaimana Alam semesta menjadi "baik", bermula dari apa pun. Ini dalam senario Guta, dan dalam semua yang berikutnya. Dan sebaliknya, untuk Alexey, alam semesta bermula dengan keadaan "baik" yang murni, dari dunia penghuni, dan kemudian segala macam gangguan berlaku dengannya.

M. Gell-Man dan A. Linde pada persidangan itu pulau perlindungan itu, di mana Andrei mula mempersembahkan kerjanya dengan inflasi huru-hara

Tetapi masalah ini dapat diperbaiki. Tidak lama kemudian, kerja berwawasan Zeldovich keluar, di mana beliau bercadang untuk melayan model Starobinsky sebagai skrip untuk kelahiran alam semesta daripada apa-apa. Kemudian ia diformalkan oleh Sasha Vilenkin.Kemudian, pada 1983, selepas penerbitan artikel saya mengenai inflasi huru-hara, Alexey mengubahsuai modelnya secara sama, dan modelnya menjadi sebahagian daripada pendekatan yang lebih standard untuk kosmologi inflasi.

Walaupun keraguan yang ada pada masa itu, Slava Mukhanov dan Gena Chibisov memutuskan untuk mengetepikan semua masalah ini, mengambil model Starobinsky dan melihat bagaimana turun naik kuantiti metrik berkelakuan di dalamnya – apa spektrum gangguan yang akan mereka berikan. Sebelum ini, hipotesis yang paling popular adalah spektrum datar Harrison-Zeldovich, tetapi ia diambil dari siling, hanya untuk menerangkan data mengenai struktur besar-besaran alam Semesta. Mukhanov dan Chibisov mendapati bahawa dari model Starobinsky, dalam perkiraan pertama, ia hanya satu spektrum. Mereka juga mengira sisihan dari spektrum rata – ia sebenarnya logaritma, dan kini ini adalah apa yang dapat dilihat dari data WMAP dan Planck.

Dari kerja Mukhanov dengan Chibisov, ia diikuti bahawa galaksi dan kelompok mereka hanyalah mantan gangguan kuantum, yang pertama dilanjutkan dengan inflasi, dan kemudian diperkuat akibat ketidakstabilan graviti. Pada mulanya, kenyataan sedemikian menyebabkan penolakan massa: bagaimanakah objek klasik yang besar muncul sebagai hasil daripada proses kuantum? Sekarang ini adalah tempat yang sama.

Pada masa itu, ramai yang mula tertanya-tanya bagaimana untuk mendapatkan Semesta homogen yang besar, tetapi semua orang menghadapi beberapa masalah. Saya mendapat seminar Rubakov – di sana mereka cuba menjelaskan mengapa Universe besar dan rata, berdasarkan model Coleman-Weinberg. Tetapi tiada yang datang daripadanya. Apabila Lev Borisovich Okun menelefon saya dan berkata mengenai kerja Guta, saya segera menjelaskan mengapa ia tidak akan berfungsi – kita sudahpun menghadapi keruntuhan bidang skalar yang terlalu banyak. Malah, masa itu diingati oleh keadaan emosi yang dahsyat – ia dirasakan bahawa jawapan itu hampir, tetapi segala-galanya tidak berjalan lancar.

Dalam model Starobinsky, sesuatu telah hilang pada permulaannya, pada permulaannya. Model Guta sangat baik, tetapi tidak berfungsi pada peringkat akhir. Kejayaan karya Guta tidak berkaitan dengan apa yang dialaminya dan bercakap tentang mana-mana. Dia berjaya menyalakan penonton dengan hujah terperinci yang jelas – garis pemikiran tulen berjalan melalui keseluruhan artikel. Selepas artikelnya, segalanya menjadi telus, walaupun masalahnya secara keseluruhannya belum diselesaikan. Zeldovich terpaksa berkata: "Kami telah terlepas daripada inflasi!"

Dengan cara ini, di Amerika, pendapat umum mengenai inflasi terjejas pada tahun 1981.Mengikut artikel dan buku teks yang popular, Alan Guth adalah satu-satunya pahlawan paradigma kosmologi yang baru. Tetapi dia sendiri mendapati bahawa teorinya tidak berfungsi, dan setahun kemudian dia mengesahkan kesimpulan ini.

– Senario baru muncul tahun depan?

– Ya, tidak lama lagi. Igor Tkachev sudah memberitahu sebahagiannya tentang apa yang saya lawan ketika itu. Sesungguhnya, saya cuba memahami di mana peralihan terowong bidang skalar dalam senario Guta berlaku, dan saya terpaksa menggunakan komputer yang saya tidak ramah. Ternyata kadang-kadang medan melompat hampir melintang di bawah penghalang – iaitu, ternyata tinggi di cerun potensi. Dan kemudian – lebih mudah: ia perlahan-lahan meluncur ke bawah cerun (persamaan yang sesuai diketahui lebih dari seratus tahun yang lalu – ini adalah persamaan pengayun harmonik dengan geseran likat), dan ketika ia berguling, gelembung yang disebabkan oleh kembung eksponen mempunyai masa untuk berkembang ke seluruh Alam Semesta! Tetapi mengapa kita memerlukan halangan? Biarkan bidang itu hanya turun dari atas rata … Sepertinya saya berada di landasan yang betul.

Ia adalah pada musim panas awal tahun 1981, petang lewat malam Jun. Keluarga sudah tidur. Saya mengambil telefon dan memanjat ke bilik mandi dengannya supaya tidak bangunkan anak-anakpanggil Rubakov dan tanya apa yang dia fikirkan tentang ini (ada orang yang tidak mungkin berkongsi idea, tetapi ada orang yang mungkin tanpa rasa takut). Valera menjawab bahawa dia telah mendengar senario sedemikian untuk kali pertama dan tidak memikirkannya sendiri. Saya beranggapan bahawa jika dia tidak memikirkannya sebelum ini, maka kemungkinan besar tidak ada yang memikirkannya, dan kita mesti bertindak dengan segera. Saya bangun isteri saya dan membincangkan semua ini dengannya. (Isteri Andrey ialah Renata Kallosh, seorang ahli fizik teori terkenal yang bekerja dalam bidang teori rentetan. – B.Sh.Beliau menulis artikel dengan sangat cepat dan menghantarnya kepada Glavlit, tetapi kebenaran untuk menerbitkan hanya beberapa bulan kemudian pada bulan Oktober 1981.

Pada masa itu, persidangan diadakan di GAIESh, yang dihadiri oleh Stephen Hawking. Saya diminta menterjemahkan laporannya kepada Rusia.

Ia kelihatan seperti ini: Hawking mengucapkan satu perkataan bahawa hanya orang yang mengenalnya dengan baik dapat memahami. Perkataan "diterjemahkan" ke dalam bahasa Inggeris oleh pelajar siswazahnya. Dan kemudian saya menerjemahkan perkataan ini ke dalam bahasa Rusia. Ini menjadi menyedihkan, dan saya mula berlari ke hadapan, menyuarakan ucapan pembicara. Hawking berhujah bahawa model Guta tidak dapat diselamatkan. Dia mengatakan bahawa Linda mempunyai idea yang baik bagaimana untuk melakukan ini, tetapi ia tidak berfungsi, dan laporan yang lain saya menerangkan argumen mengapa idea saya tidak dapat berfungsi.Saya tidak pernah berada dalam keadaan yang lebih bodoh: di dalam dewan adalah ahli fizik terbaik Moscow, yang masa depan saya bergantung, dan saya memarahi diri saya di depan umum.

A. Linde membuat laporan mengenai karyanya.

Selepas laporan itu, saya memberitahu Hawking bahawa saya tidak bersetuju dengan hujahnya, dan selama kira-kira dua jam saya menjelaskan kepadanya mengapa idea saya harus berfungsi lagi. Dia mendengar dengan penuh perhatian dan dari semasa ke semasa berkata: "Oh!", Dan pelajarnya menerjemahkan: "Tetapi kamu tidak membicarakannya dahulu!" Soon Hawking terlepas penganjur persidangan yang ketakutan. Kehilangan seorang asing, dan juga terkenal, – ia amat dahsyat! Pada akhirnya, kami ditemui di khalayak berhampiran papan hitam, nampaknya telah mendapat bantuan yang besar.

Selepas itu, Hawking menjemput saya ke hotelnya. Perbincangan berterusan, kemudian dia mula menunjukkan gambar keluarganya dan menjemput saya ke persidangan di Cambridge, yang kebanyakannya ditujukan kepada skrip saya. Beberapa orang dari Rusia pergi ke sana, termasuk Starobinsky dan saya. Semasa persidangan itu, kami menyedari bahawa senario inflasi baru, yang saya cipta pada tahun 1981, perlu diubah.

– Walaupun ada bercakap tentang inflasi baru. Bagaimana keadaan huru-hara itu?

– Dengan inflasi baru ada masalah: diasumsikan bahawa bidang inflaton yang bertanggungjawab untuk menaikkan alam semesta mesti terlebih dahulu datang ke keseimbangan termodinamika untuk berada di sifar – di atas bukit, tetapi ada sedikit masa untuk itu. Dan jika bidang itu tidak mempunyai masa untuk menjadi termal dan terletak di suatu tempat di sisi potensi? Saya menulis persamaan – Saya melihat satu penyelesaian mudah: medan masih mempunyai masa untuk mengembang Universe, jika potensi cukup lembut, dan jalan ke bawah cukup lama. Nampaknya anda boleh lakukan tanpa pemanasan. Tetapi ini adalah masalah psikologi: alam semesta mesti panas pada mulanya – semua orang sudah biasa! Idea alam semesta panas adalah dekat dengan semua orang, dan sangat sukar untuk meninggalkannya.

Logik inflasi huru hara adalah ini: mari kita tidak cuba menyelesaikan semua masalah sekaligus. Katakan bahawa alam mempunyai pilihan – di mana untuk bermula. Dan jika sifat cuba pilihan yang berbeza, maka pasti mereka yang persamaan mudah menunjukkan pintu masuk ke mod inflasi.

Kebanyakan orang adalah tegak lurus dengan idea ini. Di sini kita tidak bercakap tentang logik, tetapi tentang psikologi atau bahkan mengenai kesan sosial.Orang ramai telah lama bekerja keras di alam semesta panas, telah menghabiskan banyak masa dan usaha untuk ini. Dan kemudian seseorang cuba memberitahu mereka bahawa semua ini sia-sia, semuanya berjalan dengan cara yang berbeza. Tindak balas semulajadi yang pertama dalam kes ini adalah untuk menghantar siaran kepada orang yang mengatakan ini. Ia seperti memecahkan rumah anda yang anda tinggalkan.

– Nah, kini idea utama ini telah menjadi tempat yang biasa.

– Sekarang – ya, tempat yang sama, tetapi kemudian ia adalah patah yang menyakitkan. Sehingga kini, sebahagian besar buku teks, bercakap tentang inflasi, membentangkan versi lama, berdasarkan senario Guta dan pada "inflasi baru" saya. Ramai yang tidak faham bahawa kedua-dua idea itu meninggal dunia 30 tahun lalu dan digantikan dengan idea inflasi huru-hara, yang saya cadangkan pada tahun 1983. Saya mengalami perubahan yang lebih sukar pada tahun 1986.

– Inflasi abadi?

– Ya. Ia dibuka dengan teruk. Tetapi masa pengiktirafan itu sangat jelas dicetak.

Sekilas pertama inflasi kekal muncul di tingkat model Guta, tetapi ada kelemahan. Kemudian Paul Steinhardt (Paul Steinhardt) menyedari bahawa ini juga berlaku dalam inflasi baru. Segera, saya mengeluarkan preprint, di mana saya berhujah bahawa ia hanya sangat menarik: sepanjang masa inflasi berterusan, alam semesta baru dengan sifat berbeza timbul. Yang sama digunakan untuk kes inflasi baru.Ia adalah 1982.

V. Rubakov dan A. Linde di Kyoto, 1985

Pada tahun 1983, Alexander Vilenkin melakukan kerja yang lebih elegan dalam topik yang sama. Dia menunjukkan bahawa walaupun padang di mana-mana tergelincir dari hillock tengah, turun naik kuantum dapat membuangnya kembali dan inflasi akan berterusan.

Nah, pada tahun 1986 ada momen penghabluran: yang sama boleh dilakukan dalam rangka inflasi huru-hara! Pada mulanya ia seolah-olah gila – perkara yang sama, lontaran berterusan lapangan boleh berlaku di cerun potensi! Dan wahyu ini datang pada masa krisis mental yang paling sukar.

Kemudian penyusunan semula Gorbachev sudah bermula, dan antara lain, penstrukturan semula Glavlit dengan tujuan penyederhanaan. Tetapi sistem lama ditutup, dan dengan tahun baru bertambah, dan tahun ini kami tidak dapat menerbitkan artikel. Ia adalah tamparan keras. Di samping itu, saya menulis sebuah buku, dan ia sangat teruk – sepanjang masa saya menulis sesuatu, tetapi saya terpaksa melakukan segala-galanya di atas kertas dengan gunting dan gam – lembaran perubahan, tampal semula pautan yang tidak seimbang. Untuk mengatasinya, saya belajar untuk memandu sebuah kereta, tetapi pada motilitas masa itu tidak sama seperti pada masa mudaku. Dan apabila saya sekali lagi menumbuk kereta menjadi salji salju, para pengajar itu memarahi saya dengan kata-kata kotor. Akibatnya, saya berada dalam keadaan yang sangat miskin, saya berasa dahsyat, letih.Tidak dapat berbuat apa-apa – berbaring di sofa dan membaca detektif.

Pada masa ini, mereka tiba-tiba dipanggil dari FIAN – kita mesti pergi ke Itali dengan misi pelik – untuk membaca kuliah yang popular dalam rangka beberapa perjanjian. Dan kuliah astronomi, yang bukan kepakaran utama saya. Pada masa itu, terdapat had tidak rasmi – satu perjalanan di luar negara setiap tahun. Ia adalah kasihan untuk menghabiskan peluang ini. Saya mengambil keputusan untuk menolak penyakit saya, terutamanya kerana saya benar-benar berasa sakit. Akhirnya, sijil yang saya sakit, menandatangani Vitaly Ginzburg.

A. Linde, 1989

Walau bagaimanapun, tidak lama lagi terdapat satu lagi panggilan. Saya diberitahu: jika anda sakit hari ini dan tidak dapat pulih pada masa perjalanan, maka mungkin anda tidak dapat pergi ke luar negara sama sekali? Saya sedar bahawa perkara itu serius. Saya bangun, mengambil teksi, yang pada masa itu merupakan keputusan kewangan penting bagi saya, pergi ke klinik dan, selepas menjalani semua hari doktor, saya menerima sijil bahawa saya sihat sepenuhnya. Selepas itu, saya tinggal selama dua hari, kemudian bangun dan mengeluarkan semua kertas kerja dalam satu hari, yang biasanya mengambil satu atau dua bulan. Mereka memanggil saya sekali lagi dan berkata bahawa orang Itali ingin melihat teks kuliah saya. "Bila?" – "Besok!"

Semuanya kelihatan gila. Tetapi ia berlaku kepada saya bahawa terdapat sisi yang baik untuk ini. Sepanjang tahun saya tidak dapat menerbitkan apa-apa dari kerja saya di luar negara, dan sekarang, jika saya melakukan sesuatu yang menarik, mereka akan menghantar kerja saya sendiri tanpa sebarang Glavlit melalui surat diplomatik. Adalah bodoh untuk terlepas peluang ini, tetapi tidak perlu mencetak yang lama sama ada. Apa yang boleh saya fikirkan yang baru dalam setengah jam untuk mencetak dan menghantar esok? Saya meletakkan kepala saya di tangan saya dan mula bergoyang dari sisi ke sisi: apa yang boleh saya fikirkan dalam setengah jam?

Dan dalam setengah jam saya mempunyai teori inflasi abadi abadi. Ia adalah salah satu pergolakan emosi yang paling kuat dalam hidup saya. Sudah tentu, saya tidak mempunyai kekuatan untuk mencetaknya pada suatu malam, tetapi sebulan kemudian, ketika saya pergi ke Itali, saya membawa tiga karya baru mengenai topik ini, yang saya hantar dari sana ke tiga jurnal yang berbeza. Ia mungkin berlaku dalam kehidupan: apabila nasib membelokkan seseorang, memerah dia seperti mata air, jika dia tidak pecah, maka dia meluruskan dengan kekuatan yang sama.

Pada mulanya, ia kelihatan luar biasa: bidang-inflaton, disebabkan oleh perubahan kuantum di bawah andaian yang agak umum, mampu melompat ke atas cerun potensi – ke nilai Planck kepadatan tenaga.Apabila potensi mencapai nilai yang dekat dengan Planck, turun naik yang besar dari semua bidang lain teruja. Dan ini bermakna bahawa vakum boleh disusun semula – medan akan turun lagi, meningkatkan ruang dengan vakum yang berbeza, dengan undang-undang fizik yang berlainan. Seolah-olah penutup mata tertidur! Dunia telah berubah, dan ia adalah kejutan.

Saya menyedari bahawa saya perlu menulis semula buku yang saya sedang kerjakan. Dalam artikel saya menulis bahawa tidak perlu cuba untuk menjelaskan mengapa dunia adalah seperti yang kita lihat. Sekali lagi, Einstein menegaskan pendekatan ini: adalah perlu untuk menjelaskan mengapa undang-undang fizik dan pemalar fizikal adalah sama seperti mereka, dan tidak ada yang lain. Tetapi dunia bukanlah unik, dan set undang-undang alam juga tidak. Mereka sedemikian kerana kita boleh hidup hanya di mana undang-undang membolehkan kita hidup. Ikan ini hanya boleh hidup di dalam air, kita hanya di tanah di bawah lapisan atmosfera, dan sebagainya. Ia perlu untuk menjelaskan sesuatu yang berbeza: berapa banyak bahagian Universe (atau alam semesta yang berbeza) dibentuk dengan fizik yang berbeza, supaya dalam sesetengahnya kita atau orang lain boleh hidup.

"Itu lebih daripada seperempat abad yang lalu." Sejak itu, sesuatu telah berubah, termasuk pengembangan secara meluas dari Universe, yang boleh dipanggil demonstrasi moden bagaimana mekanisme berfungsi.Data WMAP dan Planck menuang air ke kilang yang sama. Sejauh mana inflasi kosmologi menubuhkan dirinya dalam kesedaran awam, dan ada alternatif lain yang kompetitif?

– Seperti yang dikatakan Churchill: "Demokrasi adalah bentuk kerajaan terburuk, kecuali semua yang lain, yang telah dicuba dari semasa ke semasa." Sudah tentu, ada masalah dalam teori inflasi. Dan, tentu saja, sangat penting untuk meneroka semua kemungkinan alternatif – hanya selepas itu anda boleh yakin dalam teori itu. Sangat menarik, jika anda dapat mencari sesuatu yang munasabah.

Persoalannya adalah bagaimana alternatif diterokai. Sekiranya seseorang melakukannya dengan jujur, seperti Valera Rubakov, sebagai contoh, ini adalah aktiviti yang sangat berguna. Dan jika seseorang hanya membuat kerjaya pada teori alternatif, kadang-kadang kelihatan menyedihkan. Sebagai contoh, orang yang terlibat dalam teori alternatif berkata: "Kami telah memutuskan segala-galanya." Mereka menunjuk kepada kesilapan tertentu. Setahun kemudian, mereka sedikit mengubahsuai model tersebut, dengan berkata: "Kami telah memutuskan semuanya lagi." Dan sebagainya. Perkara yang paling teruk tentang hal ini ialah dengan cara ini orang muda berpaling dari sains – dengan memerhatikan sarkas yang sama, mudah untuk menyimpulkan bahawa semua sains seperti itu. Ternyata sesetengah orang terlibat dalam fizik, sementara yang lain terlibat dalam menyusun niche sosial.

Sudah tentu, ia tidak dapat dikesampingkan bahawa tiba-tiba sesuatu yang lebih kuat daripada teori inflasi akan muncul.Dalam kes ini, saya akan menjadi yang pertama untuk mengalu-alukannya. Dan tentunya lebih baik untuk tidak duduk di semak, seperti Ostap Bender, ketika mereka ditangkap dengan perhimpunan sebenar. Saya akan berasa jijik dalam kedudukan ini! Tetapi setakat ini tiada apa yang dapat dilihat di kaki langit yang boleh membuat persaingan yang nyata. By the way, satu lagi perkara penting. Tidak seperti model alternatif, dalam teori inflasi, tidak kira apa alam semesta sebelum bengkak. Ini mungkin tahap mampatan beberapa alam semesta terdahulu. Ini mungkin merupakan keunikan kosmologi yang biasa – inflasi bermula dari negeri yang dekat dengan Planck, tanpa mengira di mana asalnya berasal.

Secara semulajadi, ada tempat yang tidak jelas dalam teori. Tiada versi inflasi yang sempurna. Masalah utama bermula ketika mendekati awal – hingga skala Planck. Tetapi masalah ini bersifat umum – bagaimana menghubungkan graviti dengan mekanik kuantum; Apakah peranan teori tali? Kami digunakan untuk bekerja dalam masa klasik, dan bagaimana untuk bekerja dengannya dalam keadaan graviti kuantum dalam mod apabila semua jam tangan dan penguasa dipecahkan serta-merta, dan menjadi sukar untuk membincangkan tentang "masa" ketika Universe dilahirkan?

– Akhirnya, terima kasih kepada WMAP dan Planck, ia datang ke titik bahawa data membolehkan anda memilih antara versi inflasi yang berbeza. Adakah gelombang graviti dijumpai dan pada tahap apa?

– Tidak lama dahulu, taruhan dibuat bahawa nisbah amplitud gelombang graviti kepada amplitud gangguan skalar, dilambangkan sebagai rakan dijumpai pada 15%. Terdapat beberapa pilihan teori yang meramalkan sikap. r pada tahap 3 … 4 × 10-3.

– Jadi inilah yang Alexey Starobinsky memanggil modelnya – separuh peratus!

– Ya, tetapi di sini bukan hanya modelnya, yang dengan sendirinya luar biasa. Sebagai contoh, Mikhail Shaposhnikov dengan Fedor Bezrukov mencipta inflasi Higgs, di mana bidang Higgs bertindak sebagai inflaton, tetapi tidak begitu seperti itu, tetapi mempunyai interaksi yang tidak minimum dengan graviti. Model mereka sama sekali berbeza dengan model Starobinsky. Dan ramalannya adalah sama. Dan mereka tidak bersendirian. Contohnya, Renata Kallosh dan saya juga cuba membina potensi yang berlainan berdasarkan kekukuhan dan mendapati kelas teori yang besar dengan ramalan yang sama. Mungkin fakta aneh ini mengandungi beberapa petunjuk penting yang belum kita fahami?

– Adakah pemerhati dapat mencapai tahap ini?

– Boleh jadi. Dan, sebaliknya, pada pemasangan tapak. Kelebihan mereka terhadap percubaan ruang angkasa adalah kemungkinan pengembangan tanpa had. Wang baru muncul – penerima baharu dipasang sebagai tambahan kepada yang lama – ketepatan meningkat. Benar, sebahagian besar model inflasi superstring membuat sumbangan kecil gelombang graviti yang tidak dapat dipercepatkan – di bawah ambang pendaftaran apa-apa percubaan yang boleh difikirkan.

Bagi data Planck, cerita agak dramatik berkaitan dengan mereka. Model inflasi yang paling sederhana dan paling asli mengatakan bahawa radiasi relik harus Gaussian dengan ketepatan yang baik. Walau bagaimanapun, terdapat model inflasi dengan beberapa bidang berinteraksi antara satu sama lain di mana Gaussianity dilanggar. Terdapat banyak orang yang terlibat dalam model sedemikian – ini adalah niche sosial yang agak luas.

Pada satu ketika, ia dikhabarkan bahawa pasukan WMAP telah mengukur sisihan dari Gaussianity. Orang-orang dari ceruk di atas gembira. Saya memanggil salah seorang ahli pasukan, dia berkata bahawa dia mendengar perkara sedemikian untuk kali pertama – mereka tidak melihat keabnormalan. Kami menahan nafas kami, menunggu keputusan "Planck".Mereka hidup seperti di stesen kereta api – sehingga pemerhati mempunyai respons, mulutnya ditutup. Akhirnya, Mac lalu, hasil kosmologi Planck diterbitkan. Hampir tiada penyimpangan dari Gaussianity, ramalan model inflasi yang paling mudah disahkan.

Orang yang terlibat dalam model inflasi yang kompleks adalah sengsara. Dan bagi kita – seolah-olah empangan itu pecah! Jadi, anda tidak boleh takut apa-apa dan terus melakukan apa yang kelihatan paling indah dan semula jadi.

– Jadi, mungkin, ini adalah hasil utama "Planck" pada masa ini. Yang lain hanyalah penjelasan mengenai WMAP.

– Saya bersetuju, ini adalah hasil utama.

P.S. Wawancara ini berakhir tanpa akhir yang bulat, kerana kedua-duanya letih – Andrew bosan bercakap, dan penulis, yang pada dasarnya tidak menggunakan rakaman elektronik, bosan melihat dan merakamkan apa yang dikatakan dengan tegak di atas kertas.

P.P.S. Wawancara itu diambil sebelum pengumuman keputusan pengesanan gelombang graviti oleh eksperimen BICEP2 di Antartika (lihat TrV-Nauka, No. 150). Inilah yang ditulis Andrei selepas dia: "Keputusan baru-baru ini diperolehi di pemasangan BICEP2 berhampiran pertunjukan Kutub Selatanbahawa amplitud gelombang graviti boleh sangat besar, sehingga r = 0.2, dekat dengan apa yang paling mudah diperkirakan oleh variasi inflasi huru hara. Sekiranya keputusan ini disahkan, pencapaian ini dapat dibandingkan dengan penemuan boson Higgs. Tetapi terlalu awal untuk dijumlahkan. Ia perlu melakukan pemeriksaan bebas dan memahami sebab-sebab perbezaan dalam keputusan BICEP2 dan percubaan sebelumnya untuk mencari isyarat daripada gelombang graviti. Satu perkara yang pasti: kita hidup dalam era penemuan kosmologi yang hebat! "

Terobosan di pinggir dunia

Pada bulan Jun, buku itu keluar Boris Shtern yang dipanggil "Terobosan di luar pinggir dunia." Editor saintifiknya adalah Ahli Akademik RAS Valery Rubakovteknikal dan mana-mana editor lain – Maxim Borisov, interlocutors: Andrey Linde, Vladimir Lukash, Vyacheslav Mukhanov, Valery Rubakov, Alexey Starobinsky. Lima yang terakhir diketahui mana-mana earthling yang berminat dengan kosmologi moden. Sebahagian daripada mereka adalah pesaing sebenar untuk Hadiah Nobel dalam teori inflasi kosmologi, yang, menurut keyakinan penulis, akan diberikan walaupun semasa generasi pembaca.

Buku ini ditujukan kepada sains secara umumnya dengan contoh kosmologi moden dan, yang paling penting, teori inflasi kosmologi yang mendasarinya. Di samping itu, ada kisah tentang bagaimana makhluk-makhluk dapat meneroka alam semesta secara fizikal, secara fizikal terhad dalam kebolehan mereka, tetapi tidak lebih rendah daripada kita kerana alasan. Sebagai contoh, penduduk lautan subglase dari satelit Jupiter Eropah diambil. Oleh itu sarikata buku "Pada Kosmologi Bumi dan Europian".


Like this post? Please share to your friends:
Tinggalkan Balasan

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!: