Bagaimana Busenka mengubah tanda nombor itu

Bagaimana Busenka mengubah tanda nombor itu

Konstantin Kokhas
"Quantic" №12, 2014

Tujuan awan, nampaknya adalah yang paling serius. Dia sudah menduduki separuh langit dan hanya menelan matahari. Kilat menyala dalam cahaya yang redup, dan semakin lama matahari dicerna, semakin gelap. Ketika drop pertama jatuh mengancam, Busenka berhenti menyesali bahawa dia telah mengambil belon bukan payung. Payung dari air terjun tidak dapat menyembunyikannya – anda memerlukan bumbung yang boleh dipercayai di atas kepala anda. Setelah menemui bumbung yang boleh dipercayai, dia membuka pintu dengan tegas dan mendapati dirinya di dalam bilik besar – sama ada gudang atau kedai.

"Letakkan kelapa di sebelah kiri skala," kata Busen'ka, seekor tikus kelabu yang gemuk duduk di kaunter.

"Saya tidak mempunyai kelapa," kata Busenka dengan jujur, "Saya hanya mempunyai belon."

"Kemudian mengikat dia ke dalam bakul itu," tetikus itu mengangguk ke arah sebuah bakul yang besar, penuh dengan pemegangnya yang mana beberapa belon sudah terikat. – Oh, maaf, saya fikir anda adalah dari perkhidmatan penghantaran, dan anda …

– Saya Busenka! Saya pergi ke gudang anda untuk melepaskan diri dari bencana alam.

Dalam pengesahan kata-katanya di luar, terdapat bunyi gemuruh dan ada bunyi yang sangat dikenali oleh pelawat Taman Negara Iguazu.

"Nah, di mana sahaja anda dapat menyelamatkan diri dengan lebih baik daripada sini." Selamat datang ke Am Bar saya. Izinkan saya memperkenalkan diri saya: Ogryz ke-12, tikus tetikus. Anda boleh memanggil saya hanya Gnawed atau Gnawed, tetapi tidak bermakna Gnawing! Walau bagaimanapun, saya minta maaf, saya perlu pergi ke perniagaan saya: lihat berapa banyak yang anda perlukan untuk menimbang, dan dia menunjuk kepada bakul yang sama. – Mari kita mulakan dengan plum ini.

Ogryza meletakkan plum di sebelah kiri skala, dan mangkuk itu segera tenggelam. Busenka berhati-hati. Kemudian Ogryza membuka kotak dengan berat. Semua berat di dalam kotak mempunyai berat yang berbeza dan ditandatangani: 1 g, 3 g, 9 g, 27 g, 81 g, 243 g Timbang 81 g Ogryza memakai mangkuk kanan. Angka bergetar, tetapi mangkuk kiri tidak naik. Ogryza menambah berat 27 g ke mangkuk kanan. Mangkuk kanan turun, tetapi selepas Ogryza meletakkan berat 9 g pada mangkuk kiri, ia bangkit semula. Tetikus itu memutar tulang ekornya dan menambah 1 g berat ke mangkuk kanan. Baki telah ditubuhkan.

– Berapa banyak yang kita dapat … 81 + 27 + 1 – 9 = 100. Itu bagus, tepat 100 gram.

Ogryza meletakkan berat di dalam kotak, mengeluarkan Buku Barn dan menulis dengan teliti:

"Betapa ganjil kamu mencatatkan berat badan," kata Busenka.

– Kenapa aneh? Sama seperti pada skala: unit paling kanan menunjukkan berat 1 g; sifar seterusnya menandakan berat 3 g (kita tidak memerlukannya apabila ditimbang,jadi kami menulis sifar); satu giliran seterusnya adalah berat 9g, ia berdiri di atas mangkuk kiri, jadi kami menulis dengan minus; Akhirnya, dua unit terakhir adalah berat 27 g dan 81 g Dan sekarang kita mempunyai plum ini Imbuhan! – dan Ogryza mula berhati-hati melihat Buku Barn. – Di sini! Ini sesuai!

Dan dia menunjukkan Busenka rakaman:

– Adakah anda menimbang belon juga? – mengejutkan Busenka.

– Sudah tentu! Ini dilakukan dengan cara yang sama, – Ogryza mengambil bola Busenkin dan mengikatnya ke cangkuk di tepi sisi kiri skala. Bola segera muncul semula, menarik mangkuk di belakangnya. – Cuba timbangkan diri anda.

Busenka meletakkan berat 9 g pada mangkuk kiri, tetapi bola itu menaik ke atas lebih kuat. Kemudian Busenka menambah berat 3 g dan 1 g ke mangkuk kiri, tetapi mangkuk masih tidak jatuh.

"Bermula dengan berat yang lebih besar," menasihati Ogryz.

Busenka mengeluarkan berat dari timbangan dan meletakkan beban di sebelah bola. 27 gram mangkuk kiri akhirnya turun, dan Busenka mula menambah beban. Selepas beberapa percubaan keseimbangan telah ditubuhkan.

– Ternyata bola saya berat 3 – 27 – 1 = -25 gram? – menghitung Busenka.

– Ya, dan dalam bahasa Buku Barn – ia akan menjadi gram. Ini bermakna bahawa beban 25 gram mesti terikat kepadanya supaya ia tidak terbang. Kami katakan bahawa beban itu ditinggalkan. Lihat sini.

Ogryza membawa belon biru yang tersimpan di cangkuk No 3, mengikatnya ke tenggelam dan biarkan ia pergi. Bola dengan plum masih digantung di udara.

– Hebat! Ternyata bola biru seberat hanya -100 gram! Dan bagaimanakah anda dapat dengan mudah menemukan bola ini dalam nota anda, kerana anda menyulitkan berat dengan bantuan berat badan?

– Saya tidak menyulitkan apa-apa. Ini adalah bentuk rakaman yang paling mudah. Secara rasmi, ia dipanggil sistem bilangan ternari, atau sebaliknya, sistem ternari simetri.

– Saya dapat! Saya mendapatnya! Plum berat gram, dan bola – gram. Berikut adalah nombor yang sama, hanya dengan tanda-tanda yang bertentangan.

– Betul! Untuk menukar tanda nombor, anda hanya perlu menukar tanda setiap nombornya! – mengesahkan Ohryza.

"Mari kita letakkan sesuatu pada bola saya juga," mencadangkan Busenka.

"Dia agak lemah," kata Ogryz, ragu. – Baiklah, apa-apa, fikirkan sesuatu.

Ogryza membawa wortel besar dari suatu tempat dan, berunding dengan Buku Barn, menyatakan:

– Wortel ini berat gram, dan jika anda bercakap bahasa biasa anda, 81 + 27 + 9 – 3 = 114 gram. Satu bola kecil itu tidak zaleviruyut. Tetapi kita akan mengambil bola lain! Cari terlebih dahulu berapa banyak lobak saya yang berat dengan bola anda.

– Jadi, mereka berat bersama gram. Dan sekarang saya akan mengambil bola yang lebih sesuai, – dan Ogryza menguburkan dirinya di Buku Barn untuk mencari bola.

Pusenka melihat pengiraannya dengan kebingungan.

– Adakah anda menambah nombor ternari dalam lajur mengikut peraturan yang biasa? Akhirnya dia bertanya.

– Menurut yang biasa, menurut yang biasa, untuk apa lagi! Di sini, saya dapati: bola kuning, gram, nombor cangkuk 5.

Dan Ogryza pergi untuk bola.

– Apa yang perlu dilakukan jika terdapat pemindahan? – tanya Busenka ketika dia kembali dengan bola.

– Dan dengan hipnotasi melakukan peraturan biasa! – kata Ohryza. – Lipat, sebagai contoh, dan . Tambah digit yang lebih rendah. -1 ditambah -1 adalah -2, dan nombor -2 dalam sistem ternari ditulis sebagai nombor dua digit . Kami menulis satu unit sebagai tindak balas, dan satu tolak dipindahkan ke digit kedua. Kemudian dalam digit kedua ia akan menjadi sifar dalam jumlah, kami menulis sebagai tindak balas. Dan dalam angka ketiga 1 + 1 ialah , juga menulis sebagai tindak balas.

– Baik, ok, akhirnya selesai levitating.

Ogryza terikat bola kuning, lobak merah dan bola Bousenkin bersama-sama dan meniup sedikit. Reka bentuk yang dihasilkan perlahan-lahan terapung melalui udara.

"Cukup," kata Busenka. – Ternyata anda tidak perlu tolak.Daripada menolak, anda boleh menukar tanda-tanda semua digit yang boleh ditolak, dan kemudian tambah!

– Am-Bar, secara amnya, sebuah kandang, iaitu sebuah gudang. Apa lagi yang perlu dilakukan, bagaimana untuk tidak melipat!

Artis Inga Korzhneva


Like this post? Please share to your friends:
Tinggalkan Balasan

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!: