Arthurdactyl Conan Doyle • Anton Ulyakhin • Gambar Saintifik pada Hari "Unsur" • Paleontologi

Arthurdactil Conan Doyle

"Jalan saya diluluskan oleh pterodactyls paya, dan di sana untuk berjumpa dengan saya dengan berdesir yang kering dan kibasan ke udara salah satu daripada gergasi-gergasi ini, lebar sayap yang mana satu adalah dua puluh kaki sekurang-kurangnya. Itulah sayap membran beliau menembusi cahaya tropika putih mempesonakan cakera lunar, dan seumpamanya rangka terbang di atas kepala saya, "- dia menulis dalam novelnya" The Lost dunia "yang terkenal penulis Inggeris Arthur Conan Doyle. Sir Arthur akan mengetahui bahawa 80 tahun selepas penerbitan karya-karyanya, ahli paleontologi akan mencari pterosaur, yang akan mereka namakan sebagai penghormatan kepadanya – pengarang imej sastera yang telah menjadi sangat popular di kalangan seniman dan ahli sinematografi.

Penutup buku A. Doyle The Lost World (1977). Foto dari flickr.com

Penemuan ini dibuat di timur laut Brazil, di mana Formasi Crato (lihat Nova Olinda; Pembentukan Crato) mendapati rangka kadal terbang yang tidak diketahui sebelum ini di kuari Nova Olinda. Kuari Nova Olinda terkenal dengan pelbagai penemuan tanaman, serangga, dan juga tulang vertebrata dalam limestones tipis genesis tasik. Antara vertebrata, tempat khusus ditempati oleh pterosaur. Di Nova Olinda, beberapa dozen daripadanya ditemui di sedimen suite Kratovskaya, bertarikh oleh Cretaceous awal (Aptian tier).

Menggambarkan reptilia terbang baru pada tahun 1994 paleontologists Eberhard Frey (Eberhard Frey) dan David Martill (David Martill) dalam artikel bersama "A pterosaur baru dari Pembentukan Crato yang (Lower Cretaceous, Aptia) Brazil", digelar ia Arthurdactylus conan-doylei. Meletakkan pada pandangan pertama, ia adalah tanda sempang agak logik dalam nama borang, ahli-ahli sains dengan itu melanggar salah satu daripada titik Kod Antarabangsa Tatanama Zoologi, yang menyatakan bahawa "dalam kata-kata disifatkan sebagai satu perkataan dan mesti disambungkan tanpa sempang." Kemudian, pada tahun 1998, masalah ini telah diperbetulkan, dan nama tertentu pterosaur mula menulis dalam satu perkataan conandoylei.

Quarry Nova Olinda, Formasi Crato, Brazil timur laut. Gambar dari artikel I. S. Carvalho et al., 2015). Cretaceous Brazil

Arturdaktil digambarkan oleh satu contoh tunggal rangka selepas tengkorak (iaitu rangka tanpa tengkorak) adalah agak baik, tetapi malangnya, tidak utuh sepenuhnya; holotype SMNK 1132 PAL. Ketiadaan tengkorak – bahagian yang paling penting dalam rangka naratif – namun mungkin untuk menubuhkan kedudukan yang sistematik pterosaur, dan dikaitkan dengan keluarga Ornithocheiridae. The ornitoheiridom paling terkenal indisputably dianggap wira dokumentari "Berjalan dengan Dinosaur" – ornithocheirus. Arturdactyl Brazil, nampaknya, agak serupa dengan saudara Eropahnya.

Arthurdactylus conandoylei (SMNK 1132 PAL) dari lokasi Nova Olinda, timur laut Brazil. Panjang skala 5 cm Gambar dari buku oleh D. M. Martill et al., 2007. Crato Fossil Beds of Brazil: Window to a World Purse

Dengan bukaan sayap 4.6 m, pterosaur pertengahan ini, yang terbesar dari suite Creto (atau formasi), mempunyai badan yang pendek: panjang dari pangkal leher hingga pangkal ekor hanya 22 cm. Panjang kaki 0.5 m panjang mempunyai tulang nipis dan tidak dibangunkan dengan baik. Oleh itu, tidak seperti organisme bipedal (bipedal), pterosaur ini tidak bergantung sepenuhnya pada kaki mereka. Jari panjang (berhubung dengan panjang sayap) jari-jari pada kaki hadapan membezakan arthurdactyl daripada wakil lain dari pterodactyls suborder.

Pembinaan semula Arthurdactylus conandoylei. Imej dari paleofile.com

Arthurdactyl mesti makan kebanyakan ikan, jadi dia tinggal di kawasan takungan terdekat, di mana dia mengakhiri hidupnya. Spesimen dari Nova Olinda pada masa kematian belum sepenuhnya mencapai usia matang, seperti yang dibuktikan oleh vertebra tak ikhlas, dan juga hakikat bahawa rusuk sacral tidak bersatu dengan tulang iliac. Hujah kedua, dengan cara itu, juga boleh menunjukkan dimorphism seksual. Sekiranya ini demikian, maka kita berurusan dengan seorang wanita: yang tidak bersekutu yang ditandakan akan memberi pelvis wanita beberapa darjah mobiliti, yang membolehkan tulangnya sedikit dialihkan untuk memudahkan peletakan telur.

Gambar dari tapak imgur.com.

Anton Ulyakhin


Like this post? Please share to your friends:
Tinggalkan Balasan

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!: