"Apa yang baru dalam sains dan teknologi" No. 10, 2005

“Apa yang baru dalam sains dan teknologi” No. 10, 2005

pengumuman nombor itu

STOP FRAME (8)

SAINS & TEKNOLOGI. DALAM KESELAMATAN (12)

TEKNOLOGI IT. DALAM MENDAPATKAN (16)

NOTEBOOK
Tinggalkan aku ke bulan (18)

INOVASI (21)
Readius – prototaip peranti mudah alih dengan paparan fleksibel, fon kepala tanpa wayar, laser, biometrik dan tikus berbilang butang, TV dwi-main balik, pembersih vakum robot.

TEMA TEMA. Manusia ANTHROPOLOGI Masa Depan. Dari halaman majalah Popular Science
Adakah manusia menjadi mesin (30)
Kami melihat penyelidikan yang paling menjanjikan yang dijalankan di makmal bioengineering di seluruh dunia untuk memahami bagaimana dan apa teknologi akan memasuki badan kita dan bagaimana mereka akan mengubahnya dalam dekad yang akan datang.
Neurobiologi. Dari halaman majalah Popular Science
Masa neurosains kosmetik (32)
Bagaimana jika terdapat peluang untuk mengambil pil yang akan membolehkan kita menghafal lebih banyak, berfikir lebih cepat atau lebih bahagia dan mencapai lebih banyak dalam hidup? Pemahaman baru tentang proses biokimia yang berlaku di dalam otak manusia, boleh menimbulkan jenis orang baru, diperbaiki dengan cara biologi.
Cara penyembuhan (40)
Walaupun sesetengah saintis melihat ke masa depan, yang lain terus memerangi penyakit yang selama bertahun-tahun dianggap tidak dapat diubati.Penyelidikan yang bertujuan mengkaji mereka membolehkan kita berharap bahawa saintis akan datang dapat mengatasinya.
ROBOTICS. Dari halaman majalah Popular Science
26 saat untuk bertarung dengan robot (42)
Pertandingan gusti lengan pertama di dunia antara manusia dan robot menunjukkan cahaya yang menggembirakan kemungkinan teknologi baru. Mesin dengan bantuan mereka akan menjadi lebih kuat, dan pada suatu hari – dan juga orang-orang.
BIOETHICS. Dari halaman majalah Popular Science
Hujung evolusi mati (50)
Sekarang tugas perubatan adalah untuk membuat orang sakit "sihat", dengan kata lain, sama seperti semua orang lain. Walau bagaimanapun, tidak lama lagi semua usaha doktor akan ditujukan untuk menjadikan kita "sihat daripada sihat". Ahli sains terkenal Robert Sapolsky meneliti masalah moral dan etika penambahbaikan biologi manusia.

CHN-REVIEW. Dari halaman majalah Popular Science
Panduan Pembeli (60)
Cara memilih telefon pintar dan jangan keliru dengan istilah istimewa.

ETHNOGRAPHY
Lelaki rusa (68)

MACHINERY
Balai Cerap Geofizik SAFOD (72)

GENETICS
Tambahan kepada buku kehidupan (74)
Hari ini sudah sukar untuk mencari orang yang tidak pernah mendengar kata-kata "organisma diubahsuai secara genetik" dan "transgenik".Dari artikel saintifik dan projek kejuruteraan, organisma transgenik telah berhijrah ke karikatur dan anekdot. Tetapi hingga hari ini, sedikit orang tahu apa masalah fundamental dan teknikal yang diperlukan untuk menyelesaikan penciptaan mereka dan masalah baru yang mereka buat.

MATLINGVISTICS
Memahami tidak boleh digunakan (86)
Setengah abad yang lalu, ramai yang percaya bahawa pada tahun-tahun akan datang komputer akan mula berkomunikasi dengan orang dalam bahasanya. Sekarang kita harus mengakui bahawa masalah pengiktirafan ucapan belum dapat diselesaikan dan pada tahun-tahun mendatang keadaan tidak akan berubah.

AVIAPROM
Penerbangan peribadi (94)
Terdapat bandar-bandar di planet ini di mana hanya aviators hidup. Setiap pagi mereka melancarkan pesawat mereka dan pergi bekerja. Rusia sudah mempunyai banyak pilihan pesawat peribadi – tetapi setakat ini tidak ada syarat untuk penerbangan.

AUTOPROM
Had kesempurnaan (102)
Seratus lima puluh kereta baru setahun – anda akan bersetuju, ini agak banyak. Walau bagaimanapun, jika anda melihat inovasi automotif sejak beberapa dekad yang lalu, ia menjadi jelas: menurut petunjuk objektif, kemajuan dalam merekabentuk kereta, unit kuasa, jauh di belakang kemajuan dalam sistem automotif lain.

DRIVE ujian
Sonata NF.Sedan yang boleh dipengaruhi (108)
Ia kelihatan seperti semua kereta wakil sekaligus, ia mempunyai sesuatu dari "Lexus", "Audi" atau "Toyota" pada masa yang sama. Melihat badan yang memanjang ini dengan setem tajam, profil yang dinamik dan agresif, anda boleh membuat kesilapan dengan mudah dan mengambilnya untuk sesuatu yang lebih mahal dan terkenal.

Poligon
Beruang! (114)
Wakil-wakil dari separuh yang kuat kakitangan editorial "CHN" memilih tiga pencukur moden untuk ujian. Yang pertama, Philips Philishave SmartTough XL HQ 9100, disogok dengan keterangan kepala pencukur terapung, dengan sepenuhnya mengulangi kontur muka. Kedua, Braun Cruzer3, dilihat kerana pengiklanan yang berterusan terhadap kepelbagaiannya. Pencukur ketiga, Remington Titanium, menarik perhatian kami dengan reka bentuk dan kekompakannya.

RETROSPECTIVE (168)
160 tahun yang lalu, doktor John Gorrie mencipta model eksperimen pertama peti sejuk.

BIBLIOPHILIA (122)

Malaikat SAINS (124)

TAHUN 2050 (126)

POSTER CHN (128)

Laman web majalah

Bagaimana untuk melanggan


Like this post? Please share to your friends:
Tinggalkan Balasan

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!: