Anjing adalah kawan seorang lelaki, monyet adalah seorang saudara dalam fikiran • Berita sains mengenai "Unsur" • Psikologi, Biologi

Anjing adalah kawan manusia, monyet adalah seorang saudara dalam fikiran

Selama bertahun-tahun hidup dengan seorang lelaki, anjing belajar untuk memahaminya seperti tidak lain (foto dari www.ablecomm.info)

Anjing hidup dengan orang selama lebih dari 12,000 tahun, tetapi hanya sekarang kita mula menyedari bahawa mereka memiliki satu set kemahiran sosial yang spesifik yang tidak memiliki spesies yang lebih maju. Saintis Jerman dari Institut Biologi Evolusi. Max Planck dapat menunjukkan bahawa anjing monyet lebih baik memahami tip orang apabila mencari makanan tersembunyi. Kerja mereka diterbitkan di Jurnal Psikologi Perbandingan.

Persediaan eksperimen yang digunakan adalah sangat mudah. Pengeksperimen duduk di depan skrin yang menyembunyikan tangannya dan menyembunyikan makanan di salah satu daripada dua gelas opaque. Kemudian dia menyingkirkan skrin dan cuba memberitahu haiwan yang ada di dalam bekas itu makanannya. Beberapa jenis tips adalah sosial, berdasarkan komunikasi. Sebagai contoh, seorang lelaki menatap kaca yang betul dan mengalihkan pandangannya ke dalam bekas dan pandangan pada haiwan itu.

Petua lain adalah tingkah laku. Sebagai contoh, pengeksport membuka bekas yang betul atau tidak berjaya mencuba cawan yang betul, yang berada di luar jangkauannya.

Dan akhirnya, ada petunjuk sebab-sebab yang menuntut haiwan itu membuat kesimpulan logik. Dalam satu kes, seseorang menggegarkan gelas yang tepat, dan kepingan makanan ditumbuk di dinding, di sisi lain, dia menggegarkan gelas yang salah, dan tidak ada ketukan.

Ternyata monyet itu sedar tentang petunjuk kausal, walaupun kompleks seperti menggoncang gelas kosong, tetapi tidak jelas petunjuk berdasarkan komunikasi. Anjing, sebaliknya, tidak memahami petunjuk kausal sama sekali, tetapi mereka memahami sosial dan tingkah laku dengan sempurna.

Skim percubaan untuk mencari makanan tersembunyi (Rajah Dari artikel oleh J. Riedel et al., Kognisi Haiwan, 2006. V.9. P.27-35)

Orang akan berfikir bahawa anjing tidak memiliki kebolehan semula jadi untuk memahami manusia, tetapi belajar dari pemiliknya. Tetapi Adam Miklosi dan rakan-rakannya dalam satu artikel yang diterbitkan di Malaysia Biologi semasa2003, Vol. 13, tidak. 9, berbanding anjing dengan serigala yang dibesarkan di kalangan manusia, dan mendapati kelebihan anjing dalam memahami petunjuk sosial. Dalam satu lagi kajian – Sains2002, Vol. 298, tidak. 5 – Brian Hare mendapati anak-anak anjing yang dibesarkan dalam kennel dan mempunyai hubungan yang terhad dengan orang yang memahami petikan sosial serta anak anjing yang dibangkitkan di kalangan orang ramai.

Para saintis percaya bahawa percubaan sedemikian akan membantu memahami bila dan bagaimana seseorang menonjol di kalangan primata.

Ada kerja di mana ia menunjukkan bahawa kemahiran memahami manusia mungkin timbul pada anjing akibat pemilihan. Brian Hare yang sama dalam artikel yang disiarkan di dalam Biologi semasa 2005 Vol. 15, tidak. 3, menyiasat rubah: selama 50 tahun mereka dipilih atas dasar apakah anak anjing mereka mendekati secara sukarela kepada seorang lelaki. Ternyata rubah seperti itu memahami manusia dan juga anjing.

Ia boleh ditambah bahawa ia akan menarik untuk mengetahui sama ada anjing mampu memahami monyet jika mereka dibesarkan bersama-sama. Jika tidak, maka ini boleh dibicarakan tentang pasangan lelaki-anjing yang sangat dipilih.

Sumber:
1) J. Bräuer, J. Kaminski, J. Riedel, J. Call, M. Tomasello. Membuat Anjing Makanan, Causal Ape (Pdf, 375 Kb) // Jurnal Psikologi Perbandingan, 2006, Vol. 120, tidak. 1.
2) Kehidupan anjing, Memantau Psikologi, 2006, V. 37, No. 3

Valery Leontiev


Like this post? Please share to your friends:
Tinggalkan Balasan

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!: