"Alam" №3, 2018

“Alam” №3, 2018

pengumuman nombor itu

Racun ular – dari zaman dahulu hingga ke hari ini (3)
N.V. Kopylova, Yu.N. Utkin
Orang ramai cuba menguraikan sifat racun ular sejak zaman purba, tetapi penyelidikan moden hanya bermula pada pertengahan abad yang lalu. Pada masa ini, komponen utama racun dipelajari dan dikelaskan dengan baik. Kebanyakan toksin telah terbukti menjadi alat molekul yang baik untuk penyelidikan asas, serta asas yang sesuai untuk pembangunan dadah.

Cryobot untuk kajian planet helium ais (12)
A.V. Zelenchuk, V.A. Krylenkov
Jika, semasa operasi siasatan terma, untuk menggunakan kuasa hidraulik yang dicipta oleh dirinya sendiri disebabkan oleh kejatuhan tekanan air pada hujungnya, adalah mungkin untuk meningkatkan kuasa ketua haba dan kadar pengeboran haba ais, mengurangkan berat peralatan dan kos belajar ais yang tebal dan persekitaran subglasa. Apakah idea-idea baru yang perlu dilaksanakan untuk ini?

Gempa kuat yang tidak diketahui di Hollow Issyk-Kul (24)
A. M. Korzhenkov, S. V. Abdiyeva, E. A. Rogozhin, A. A. Sorokin
Di akhir XVIII – awal abad XIX. gempa bumi yang kuat berlaku di rantau selatan Priissykkulye, masih tidak diketahui oleh ahli seismologi tempatan.Ia membentuk penjaga seismik berbilang kilometer, memusnahkan benteng Alabash dan batu nisan zaman pertengahan yang rosak teruk.

Budaya Homo: kisah penting sejarah sejuta tahun (37)
Dari arhantropa kepada lelaki yang munasabah
E. N. Chernykh
Sekitar 2.5 juta tahun yang lalu, spesies mamalia baru muncul di Bumi – Homo. Nenek moyang manusia berasal dari Afrika, dan dari sini mereka bergerak ke utara dan timur di sepanjang kawasan Eurasia yang luas. Marilah kita mencuba bagaimana evolusi biologi berjalan dari Australopithecus ke Homo sapiens dan bagaimana kolonialis pertama menetap di planet kita.

"Kami sedang mengalami masa ingin tahu …" (53)
Jerman dan Perancis dalam biografi saintifik V. I. Vernadsky
M.Yu Sorokina
12 Mac, 2018 menandakan 155 tahun sejak kelahiran V. I. Vernadsky. Walaupun terdapat banyak kesusasteraan sains saintifik dan popular mengenai ahli akademik, banyak aspek hidupnya masih kekal sebagai mitos, kurang dikenali dan / atau tidak didokumenkan sama sekali. Ini termasuk khususnya kenalan Vernadsky dengan para saintis Jerman, yang memainkan peranan penting dalam kehidupan peribadi, saintifik, dan masyarakat ahli akademik, tempoh "Perancis" (1922-1925), ketika ia menyusun konsep noospherik, dan surat-menyurat Vernadsky dengan ahli akademik F. N Chernyshev dan S.A.Chaplygin, mendedahkan butiran kehidupan dalaman komuniti akademik dalam pra-revolusi dan Rusia Soviet.

ULASAN SAINSIK
Anatomi tumbuhan purba dalam arang batu fosil (69)
L. Ya. Kizilshteyn

KAMI DAN ORANG
R.E. Milliken: "Kerja saya adalah kerja penguji tulen" (72)
R.N. Shcherbakov
Untuk ulang tahun ke-150 kelahiran

BERITA SAINS
Ancaman hipoksia lautan. A.V. Byalko (83). Buat pertama kalinya dalam vitro telur manusia yang matang ditanam (83) Satu perbincangan pusingan baru tentang struktur bunga tertua (84). Peranan saintis dalam merangka perjanjian perlindungan laut terbuka (85). Penemuan pertama pteridosperm seperti liana dalam karbon rendah Ural. S.V. Kornea (87).

BUKU BARU (89)

PADA AKHIR BILIK
Tasik Tolmachyova (Kamchatka) (90)
V. E. Bykasov

Laman web majalah


Like this post? Please share to your friends:
Tinggalkan Balasan

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!: