"Alam" №10, 2016

“Alam” №10, 2016

pengumuman nombor itu

Bagaimana anda, lubang ozon Antartika? (3)
Kiselev A.A., Karol I.L.
Menurut syarat-syarat Protokol Montreal, kuasa ekonomi yang maju adalah untuk mengurangkan pelepasan ke dalam atmosfera lima freon generasi pertama dari 1 Januari 1996. Telah 20 tahun. Bagaimanakah keadaan lubang ozon di Antartika berubah pada masa ini?

Bagaimanakah gill itu cincang? (9)
Yezhova OV, Malakhov V.V.
Gill metameric slits yang menyambung usus endodermal dengan persekitaran luaran adalah sifat paling penting yang diwarisi dari nenek moyang yang sama (synapomorphy) dari haiwan yang terkoyak sekunder. Gill slits tidak dapat muncul dari mana-mana. Asal-usul mereka secara langsung berkaitan dengan organ-organ perkumuhan metamerik dan poket usus.

Cicak Viviparous di musim sejuk di Siberia (16)
Berman D.I., Bulakhova N.A., Alfimov A.V., Meshcheryakova E.N.
Ini kadal kecil (jarang melebihi 5 g) adalah satu-satunya wakil dari kelas reptilia, menembus ke wilayah pengedaran berterusan permafrost kepada hampir 71 ° N, iaitu di kawasan-kawasan dengan musim sejuk yang dahsyat. Di mana, pada suhu dan keadaan apa yang menyebabkan musim sejuk kadal cicak di Siberia?

Ubah bentuk seismik di kota kuno Ilurata (30)
Korzhenkov A.M., Ovsyuchenko A.N., Larkov A.S.
Sepanjang 250 tahun yang lalu, Semenanjung Kerch belum lagi mengalami gempa bumi yang kuat. Walau bagaimanapun, ia menyimpan banyak bukti bencana seismik dari masa lalu, yang dimeteraikan di runtuhan bandar purba.

Evolusi molekul: bagaimana ikan paus pergi ke bawah air (39)
Gelfand M.S.
Hipotesis tentang kekeluargaan paus dan ungulates dicadangkan lebih dari seratus tahun yang lalu, dan hari ini telah terbukti bahawa saudara terdekat ikan paus dari haiwan moden adalah kuda nil. Bukti apa yang menunjukkan ini, dan bagaimanakah peristiwa di peringkat molekul berkait rapat dengan perubahan makroskopik dalam anatomi dan fisiologi ikan paus?

Mengejar hering hibrid (51)
Strelkov P.P., Layus D.L., Vainola R.O.
Kapten Vrungel pernah menetapkan bahawa setiap herring adalah ikan, tetapi tidak setiap ikan adalah herring. Kini ternyata bahawa setiap herring Atlantik mempunyai gen herring Atlantic, tetapi tidak setiap herring dengan gen tersebut adalah Atlantik. Di Eropah Utara, ini mungkin hasil hibridisasi dengan Pasifik. Dan di Norway Utara, contohnya, hewan peliharaan yang sangat aneh hidup – tampaknya tidak lagi Pasifik, tetapi masih jauh dari Atlantik.

BERITA DARIPADA EXPEDITIONS
Air bawah tanah di Lembangan Sungai Kimpich (60)
Murzin Y.A.

KAMI DAN ORANG
Pengarang "Kursus Fizik" untuk pemenang Hadiah Nobel
Mengenai sejarah buku fizik. Khvolsona (68)
Bussemer P., Rzhevsky V.V.

Hegel, Heckel, Kossuth dan Perintah Kedua Belas (77)
Khvolson, OD
Kajian Kritikal

BERITA SAINS
Serat Bismuth serat berasaskan laser (86). Relau permukaan Venus muncul melalui awan tebal.. Khatuntsev I.V., Fedorova A.A., Patsaeva M.V., Tyurin A.V. (87). Idea baru dalam geokimia dalaman dan suasana bumi. Byalko A.V. (88). Penemuan pertama serangga kuarum di selatan Siberia Barat. Legalov A.A., Dudko R.Yu. (90).

BUKU BARU (92)

PADA AKHIR BILIK
Apakah air yang lebih baik untuk menghilangkan dahaga anda? (93)
Ivanov-Omsky V.I.

Laman web majalah


Like this post? Please share to your friends:
Tinggalkan Balasan

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!: