Ahli akademik M. Ya Marov: "Cosmos adalah nasib manusia"

Ahli akademik M. Ya Marov: “Cosmos adalah nasib manusia”

Temu bual dengan Natalia Leskova dengan Mikhail Marov
"Sains dan Kehidupan" №10, 2017

Enam puluh tahun yang lalu, pada bulan Oktober 1957, pada tahun centenary kelahiran pengasas teori kosmonik K.E. Tsiolkovsky, penerokaan ruang praktikal bermula: satelit buatan pertama Bumi dilancarkan. Pada bulan September tahun ini, orang awam progresif – marilah kita membelikan "lama" giliran ini – menandakan tarikh seterusnya sejak kelahiran Konstantin Eduardovich. Walau bagaimanapun, ramai yang mungkin ingin tahu: adakah ideanya masih mempunyai apa-apa kepentingan hari ini? Dan mengapa kita memerlukan astronomi sama sekali? …

Dengan ini dan soalan lain wartawan majalah "Sains dan Kehidupan" Natalia Leskova ditujukan kepada ahli akademik M. Ya Marovu, seorang pakar terkemuka dalam kajian Sistem Suria, planet bumi perbandingan, media semula jadi dan kosmik. Mikhail Yakovlevich mengetuai Suruhanjaya Akademik untuk Kajian Warisan Saintifik Tsiolkovsky dan Jawatankuasa Penganjuran Tsiolkovsky Readings. Usaha beliau (tentu saja, bukan sahaja dia) telah memulangkan astronomi ke sekolah tahun ini. Lebih-lebih lagi, tahun ini buku oleh M. Ya Marov "Cosmos Dari Sistem Suria ke Deep of the Universe" diterbitkan, ditujukan kepada kalangan pembaca yang paling luas – pertama sekali, kepada golongan muda.Buku ini, seperti yang dinyatakan dalam abstrak, dalam bentuk ringkas dan popular, membentangkan idea-idea moden tentang alam semesta dan mayat-mayat yang …

Akademik Mikhail Yakovlevich Marov. Foto oleh Natalia Leskova

– Mikhail Yakovlevich, bolehkah anak sekolah memahami buku anda?

– Saya cuba menerangkan perkara yang rumit dalam bahasa yang mudah. Terdapat hampir tiada formula di sana. Sulit hanya bab terakhir. Di sana kita bercakap bukan hanya tentang kosmologi, tetapi juga tentang fizik zarah-zarah asas, dan tentang sinergi terhadap makro dan microworld. Rakan-rakan saya memberi penarafan yang sangat tinggi. Saya mesti katakan, tugas saya tidak begitu mudah. Namun, saya meraih bahan yang sangat berat – untuk memberitahu semua ruang mengenai satu buku. Terdiri 300 halaman pertama, maka ternyata lebih dari 500. Victor Antonovich Sadovnichy membaca buku itu dan menjemput saya ke Fakulti Penyelidikan Angkasa yang baru diwujudkan, mengatakan bahawa buku ini adalah apa yang mereka perlukan. Fakulti ini ditujukan, antara lain, pada pakar latihan di peringkat kerajaan, kerana ruang adalah kesenangan yang mahal.

– Jika buku anda masih rumit, bagaimana anda berfikir, mengikut buku teks apa yang kanak-kanak akan belajar dan siapa yang akan mengajar mereka?

– Ini adalah soalan yang baik.Mungkin, saya konservatif, tetapi, pada pandangan saya, tidak ada yang lebih baik daripada Vorontsov-Velyaminov.

– Tetapi ini adalah buku teks lama! Pada tahun-tahun itu, satelit pertama belum dilancarkan …

– Benar, saya sendiri pernah belajar mengenainya. Tetapi astronomi telah wujud selama lebih dari dua ribu tahun. Dengan cara ini, saya baru-baru ini menghadiri simposium yang sangat ingin tahu mengenai archeoastronomy. Sesetengah perkara memberi kesan yang hebat kepada saya. Katakanlah, saya tahu bahawa menentukan orang-orang purba dari sudut pandang memperluas idea mereka tentang dunia adalah keperluan sehari-hari, seperti pertanian. Oleh itu, pemerhatian terutama untuk Matahari dan Bulan. Tetapi bagi saya, penemuan itu, menggunakan alat batu yang sangat primitif, mereka mengamati ciri-ciri yang sangat menarik dalam gerakan bintang, termasuk bintang terang Vega, dan ketepatan pemerhatiannya bukan darjah, tetapi sudut sudut. Luar biasa! Dan semua ini terima kasih kepada tepi batu yang sangat dirawat, yang menggantikannya dengan perkakas moden yang kuat.

Sudah tentu, sejak itu kita telah pergi agak jauh, tetapi bagaimanapun, sesuatu yang tidak tergoyahkan – kelikatan, kemesraan, kemahiran orang yang membuka jalan kepada bintang-bintang.Ia menyukainya! Dalam pengertian ini, Boris Alexandrovich Vorontsov-Vel'yaminov melakukan perkara utama – terdapat asas-asas. Sudah tentu banyak berubah. Tetapi fasa bulan tidak berubah, dan Bumi, tidak kira bagaimana ahli politik cuba, terus berputar mengelilingi Matahari. Semua maklumat lain boleh diambil dari sumber terbuka – hari ini tidak menjadi masalah.

Dan yang akan mengajar – selagi ia akan menjadi ahli fizik, seperti yang selalu ada. Sudah tentu, ini harus menjadi guru yang baik, yang tidak terlalu malas untuk menyelidiki astronomi. Astronomi masih sains berasingan, dengan spesifiknya sendiri.

– 17 September menandakan ulang tahun ke-160 kelahiran Konstantin Eduardovich Tsiolkovsky. Betapa pentingnya anda fikir orang ini kepada kami? Lagipun, tidak ada rahsia lagi bahawa walaupun sekarang ada orang, termasuk dalam persekitaran akademik, yang mengisytiharkan dia gila.

– Bukan secara kebetulan bahawa saya bersetuju untuk mengetuai suruhanjaya mengenai kajian warisan saintifik Tsiolkovsky dan jawatankuasa penganjur pembacaan Tsiolkovsky. Saya mempunyai pendahulu yang hebat. Komposisi pertama jawatankuasa penganjur diketuai oleh Ahli Akademi Akademi Sains USSR, dua kali Pahlawan Buruh Sosialis, Leftenan Jeneral Artileri, Ahli sains yang dihormati dan Juruteknik RSFSR Anatoly Blagonravov. Dia datang dengan pembacaan ini.Selama bertahun-tahun, forum saintifik diketuai oleh saintis terkemuka di negara ini – Bonifatiy Mikhailovich Kedrov, Vsevolod Sergeevich Avduevsky. Nasib memberi saya peluang yang baik untuk berkomunikasi dan bekerjasama dengan Korolev dan Glushko. Mereka sangat menghargai Tsiolkovsky dan menganggap sumbangannya kepada pembangunan angkasawan tidak ternilai. Sama seperti Kondratyuk atau Zander. Inilah warisan kita.

Ahli akademik Avduevsky tidak lagi muda dan sakit apabila dia merayu kepada saya dengan permintaan untuk menggantikannya di pos ini pada tahun 2001, dan untuk masa yang lama saya tidak memberi persetujuan, kerana ransel lain di sepanjang laluan bukit sempit sukar. Tetapi kemudian setiausaha saintifik tetap komisen Sofia Arkadyevna Sokolova cenderung kepada saya untuk ini. Ini adalah orang yang mengagumkan, baik dari segi kecerdasan dan pengabdian kepada pekerjaan yang dia mengabdikan hidupnya. Saya berputus asa. Dan tidak menyesal. Termasuk kerana ia memberi saya satu alasan untuk mengenali lebih mendalam dengan karya-karya Tsiolkovsky.

Pada pandangan saya terdapat formula: idea itu menarik, tetapi tidak cukup gila. Sering kali, orang – penjana idea-idea segar dan terobosan – memecah idea umum dunia di sekeliling mereka.Mereka mungkin sangat berbeza dari yang lain dan tidak sesuai dengan idea mereka mengenai "normalisasi".

Saya tidak pernah menciptakan berhala dalam hidup saya, tetapi saya mempunyai beberapa. Di antaranya adalah guru saya yang terkasih Mstislav Vsevolodovich Keldysh, kepada siapa saya berhutang banyak lokasi saya dalam sains, ini adalah Peter Leonidovich Kapitsa, dari yang saya juga mengambil sesuatu yang sangat penting kepada saya …

– Dan siapa, dengan cara itu, dikreditkan dengan mengatakan bahawa sains adalah sesuatu yang tidak boleh. Apa yang mungkin adalah teknologi.

– Sudah tentu. Saya berlaku untuk berkomunikasi dengan mereka dalam persekitaran yang tidak formal dan bersahaja. Dan anda tahu, semua orang yang luar biasa ini mungkin disyaki beberapa jenis kegilaan. Belum lagi Landau, yang ceramahnya saya dengar. Bagaimana mungkin orang berkaitan dengannya? Saya mempunyai banyak contoh sedemikian. Sekiranya kita bercakap mengenai generasi idea-idea, sama ada sains alam semula jadi atau bidang rohani yang lain: muzik, lukisan atau puisi – selepas semua, orang yang paling cemerlang dan cerdik dalam semua bidang ini dibezakan oleh keanehan yang luar biasa. Mereka tidak sesuai dengan idea umum tentang sikap rasional kepada dunia.

Saya terkejut dengan membaca bahawa pemikir terbesar masa kita, Albert Einstein, sejurus sebelum kematiannya berkata perkara yang menggegarkan saya sepenuhnya: "Hanya sekarang, di ambang pergi ke dunia lain, saya fahammengapa ramai orang di dunia memotong kayu api. Sekurang-kurangnya anda dapat melihat hasil kerja anda. "Anda tidak boleh mengatakan lebih baik!

Kembali ke Tsiolkovsky, saya boleh katakan: orang yang sangat tidak sekata dan luar biasa. Tetapi pada dasarnya, dalam asasnya, terdapat sikap yang tegas terhadap laluan yang dipilih dalam kehidupan, kepercayaan yang tak tergoyahkan pada masa depan manusia yang terbaik dan keseluruhan ramalan dan senario bagaimana untuk mencapai masa depan yang bahagia ini.

Bayangkan – dalam sembilan tahun selepas demam merah dia kehilangan pendengarannya, dan ini adalah organ pengertian yang paling penting! Tutup dengan sendirinya. Ramai orang di negeri ini benar-benar hilang, tidak tahu bagaimana untuk hidup, dan saya membaca nota bahawa ini membantu beliau dalam beberapa cara.

Rakan saya Volodya Beletsky, salah seorang pencipta teori kami tentang orientasi satelit Bumi, sistem navigasi, baru-baru ini meninggal dunia. Mekanik yang hebat. Dia tidak pernah mendengar. Entah bagaimana dia memberitahu saya: "Detasmen ini dari dunia luar, yang sering mengganggu anda, menyakitkan hati dan semburan, memberikan anda peluang untuk memberi tumpuan kepada tugas-tugas yang benar-benar penting bagi anda dan maju dengan cara kumulatif dalam bidang anda."

– Orang-orang yang hampir teringat bahawa Tsiolkovsky sering tidak mendengar apa yang dia tidak mahu dengar, iaitu, dia kadang-kadang menggunakan pekak keliarkan.

– Sudah tentu.Ada orang dengan pendengaran yang sangat baik yang hanya tidak mendengar perkara yang tidak diingini untuk mereka. Ini adalah sejenis idealisme subjektif: tidak ada apa-apa yang saya tidak tahu. Sangat selesa. Pengendalian diri sedar sedemikian di dunia sendiri.

Jadi di sini. Tsiolkovsky tiga kali tidak berjaya memasuki Sekolah Teknik Bauman. Nampaknya tiada apa yang berlaku. Tetapi dia terus memahami sains. Saya faham dia dengan baik. Sepanjang hidupnya, seseorang belajar mengatasi pelbagai masalah. Beliau tidak mempunyai pendidikan asas, dan dia memahami dengan sempurna. Pendidikan diri adalah peluang yang luar biasa, jika seseorang mahu dan dapat mencapai sesuatu. Tsiolkovsky hanya itu. Dia berpelukan di kawasan itu, kadang kala baginya baginya yang baru. Dikenali episod yang baik. Dia mula belajar fizik gas langka. Saya mempunyai beberapa kerja di kawasan ini, dan saya boleh membayangkan bagaimana ia sendiri untuk difahami.

Dia menulis kertas dan menghantarnya ke jurnal fizikal. Dan dia menjawab – siapa yang anda fikirkan? Mendeleev! Hantar ulasan bahawa ia sangat menarik, tetapi dilakukan 25 tahun yang lalu.

Tsiolkovsky terpencil. Semasa tinggal di Vyatka, di Ryazan, di Borovsk, di Kaluga, dia sebenarnya tidak mempunyai akses kepada maklumat saintifik.Mungkin, bagi orang lain, untuk penduduk wilayah, dia kelihatan gila. Dia keluar daripada jumlah keseluruhan! Saya pergi ke Moscow dan duduk di sana sepanjang hari di perpustakaan. Dia menghabiskan semua pendapatannya yang tidak seberapa pada buku, jurnal saintifik, alat. Mereka ketawa kepadanya. Tetapi ia adalah orang yang mencipta satu siri yang benar-benar hebat, terobosan, dan karya yang bijak yang membolehkan manusia melarikan diri ke angkasa lepas.

Ini adalah tipikal dari banyak orang: dari ketinggian pendidikan semasa mereka, pengetahuan moden, ia susah untuk menilai apa yang dilakukan Tsiolkovsky. Saya membaca "Impian tentang Bumi dan Langit" dengan penuh semangat, dan ini adalah kerja tahun 1896, "Kajian ruang dunia dengan alat jet" …

– Ia sangat sukar.

– Sudah tentu, lebih mudah ketawa. Berikut adalah petikan dari Saint-Exupery: "Murid yang biasa-biasa saja di kelas asas Lyceum mengetahui lebih banyak mengenai undang-undang alam daripada Pascal atau Descartes, tetapi bolehkah dia berfikir seperti mereka?" Inilah definisi utama. Berapa banyak orang yang saya temui berpendidikan, maju, pandai – tetapi apa yang mereka lakukan? Ini biasanya hanya menceritakan semula bahan yang sudah ada.Anda boleh menjadi orang yang sangat berpendidikan, terutamanya sekarang bahawa anda mempunyai Internet. Tetapi adakah anda mampu berfikir secara kreatif? Ini adalah asas untuk menghakimi seseorang.

"Tetapi tidak semua karya Tsiolkovsky berdiri kritikan."

– Sudah tentu, Tsiolkovsky mempunyai sesuatu untuk dikritik. Sebagai contoh, kerjanya mengenai termodinamik, pada pendapat saya, agak lemah. Tetapi dia cuba melakukannya. Dan, apa sahaja yang mereka katakan tentang dia, dia adalah orang yang sangat berharga. Dia bukan sahaja menyodok banyak kesusasteraan untuk menghasilkan ide-ide tertentu, tetapi merupakan pencipta sebenar dengan tangan emas. Dia mempunyai bengkel yang hebat, dilengkapi dengan mereka di saluran darahnya, di mana dia membuat model kapal udara, mencipta kerangka bergelombang, menawarkan pesawat logam dan beberapa perkara lain yang menarik, dan ia tidak dipecahkan oleh kebakaran, penyakit, kematian anaknya sendiri, atau terus meningkat kemiskinan Walaupun, tentu saja, dia semua sangat risau. Tetapi tidak ada kesukaran yang dapat memaksanya untuk berpaling dari jalan yang dipilih.

Saya fikir ia tidak secara kebetulan bahawa dia akhirnya menyedari bahawa manusia tidak akan kekal di Bumi. Tanpa mengetahui persamaan Meshchersky, dia secara bebas memperoleh formula untuk gerakan titik massa berubah di bawah pengaruh tujah enjin jet.Dia mencadangkan idea roket pelbagai peringkat – seperti yang dia tulis, "kereta komposit," idea "pek roket," yang Korolev kemudiannya sangat dipuji. Sangat menarik ialah ideanya untuk mengisi semula roket di ruang angkasa. Beliau terus mencipta sesuatu, memancarkan idea-idea. Saya sering memberitahu pelajar saya: "Jangan takut untuk bertanya soalan yang paling bodoh, membuat andaian yang tidak masuk akal. Jadilah kreatif!". Ini sangat penting. Dan dalam pengertian ini dia adalah fantasi yang luar biasa. Anda boleh melihat garis besar stesen orbitnya. Ia juga meramalkan bahawa stesen boleh berorientasikan dengan sistem handwheel, yang kini banyak digunakan. Idea-idea Tsiolkovsky, yang pada zamannya seolah-olah banyak menjadi khayalan orang gila, tetapi hari ini telah menemui penjelmaan mereka, banyak sekali.

– Dan mana idea-ideanya seolah-olah anda menjanjikan masa depan?

– Sebagai contoh, roket foton. Sekarang di Amerika, meletakkan projek itu untuk menghantar beberapa peranti mini ke Proxima Centauri bintang yang terdekat. Projek itu, dengan cara itu, dianggarkan pada $ 10 bilion. Peranti ini mesti dipercepat dengan bantuan sistem teleskop laser komposit berasaskan tanah yang kuat yang akan jatuh ke dalam cermin reflektor kapal angkasa ini dan mempercepatkannya ke kelajuan kira-kira 60 kilometer sesaat.Dan kemudian ada peluang untuk melaksanakan projek itu dalam waktu yang lebih realistis. Lagipun, orang cenderung melakukan sesuatu dalam kehidupan, dan ini semula jadi. Saya berkawan dengan perancang hebat kami, George Nikolayevich Babakin, dan apabila saya mengagalkannya untuk satu projek, yang kemudiannya sebahagiannya diwujudkan dalam Voyagers Amerika, peranti yang dihantar ke pinggir Sistem Tata Surya, dia bertanya: "Jadi anda katakan berapa tahun yang diperlukan?" . Saya berkata: "Sebelas untuk terbang ke Pluto." Dia menjawab: "Nah, ini tidak lagi menarik, ini adalah selepas saya."

– Tetapi Tsiolkovsky tidak berhenti sama sekali.

– Ya, dan ini juga eksklusifnya. Jadi, di tengah-tengah projek Amerika yang baru adalah roket fotonik Tsiolkovsky. Atau bandar-bandar ethere yang terkenal. Apa itu? Ini adalah perkembangan persekitaran yang paling hampir dengan kami dalam bentuk asteroid besar. Adakah saya perlu membuat penempatan di sana? Tidak pasti. Pada bulan – mungkin perlu, dan kemudian secara berputar. Tetapi dia mencadangkan ini abad yang lalu, yang pertama kali datang dengan ini. Norbert Wiener, bapa cybernetics, mengatakan bahawa kejahatan kebanyakan ramalan terletak pada pemahaman yang terlalu pemalu dan primitif tentang masa depan.

Kini bagasi pengetahuan sains manusia berganda setiap sepuluh tahun. Ini adalah perkembangan gila. Jika kita tidak memusnahkan diri kita, apa yang akan berlaku dalam seratus tahun? Dan dalam seribu?

Bandar-bandar ethereal Tsiolkovsky, pemikirannya tentang bagaimana manusia boleh menguasai dunia jiran ini, adalah benar-benar tidak remeh. Dengan cara yang sama seperti rumah hijaunya. Dia memahami bahawa tidak mustahil untuk membawa bersama dengannya makanan dan air, dan semua yang perlu diperbaharui. Saya berminat dengan pendekatannya terhadap agama. Dia seorang yang percaya, tetapi dia menafsirkan banyak perkara dengan caranya sendiri dan menulis komentar yang luar biasa tentang Injil. Atau buku yang indah "Genius di kalangan rakyat", di mana dia menulis tentang peranan nugget, makhluk peradaban individu, yang mesti dilindungi, kerana ia memindahkan manusia.

– Ada orang yang menyalahkannya kerana perkauman dan fasisme untuk pandangan ini.

– Ya, dia dalam erti kata ini eugenik. Tetapi saya fikir buku itu sangat berguna. Sukar untuk membaca pemimpinnya yang berbeza, walaupun saya meragui bahawa mereka membaca buku. Terdapat banyak idea penting yang berguna. Anda tidak perlu mencari jejak fasisme di sana – adalah lebih baik untuk mencari sesuatu yang produktif, iaitu idea untuk menyokong orang-orang yang boleh memberi manfaat kepada rakyat mereka. Kami telah memutuskan untuk tidak menyokong mereka, tetapi untuk meracun mereka.

Saya fikir pendekatannya terhadap kosmism adalah menarik – arah pemikiran falsafah, yang mana beliau adalah seorang wakil terkemuka bersama dengan Fedorov, Vernadsky, Chizhevsky dan banyak lagi. Ini semua pemikir benar-benar bijak. Dan walaupun saya tidak berkongsi semua pendekatan, saya bersetuju bahawa manusia dan ruang adalah dua struktur yang ditakdirkan untuk bergerak ke arah satu sama lain. Manusia mesti mengembangkan intelektual, rohani dan moral untuk menjadi "kosmik". Tidak cukup untuk hanya mencipta roket – anda perlu berkembang sepanjang masa di atas diri anda, dan ini sepenuhnya konsisten dengan prinsip-prinsip noosphere Vernadsky. Inilah percubaan untuk keluar dari dunia yang terhad di mana kebanyakan orang tinggal, ke dunia kosmos yang luas, dengan memikirkan diri mereka sebagai orang yang bukan sahaja bergantung pada dunia, tetapi juga mempengaruhi dia.

– Anda juga boleh mendengar tuduhan terhadap Tsiolkovsky bahawa senario ruangnya adalah anti-ekologi. Apa yang anda boleh katakan mengenai perkara ini?

– Saya fikir ia tidak. Hakikatnya, senario Tsiolkovsky untuk penerokaan ruang angkasa oleh manusia adalah sifat jangka panjang, dan adalah salah untuk menghakimi bagaimana inkarnasinya akan menjadi hijau sekarang.Bagi tugas alam sekitar, beliau mempunyai cadangan yang sangat spesifik pada masa ini, dan sebahagian daripada mereka "kami menyuarakan" hari ini.

Umumnya isu keselamatan alam sekitar sangat relevan hari ini. Saya fikir sebelum berfikir mengenai penjajahan Bulan atau Marikh, perlu membawa pesanan ke planet asal. Kerana jika kita tidak belajar untuk hidup dalam kebersihan dan ketertiban, maka ruang dekat akan membuat rahsia seperti yang berjaya seperti yang kita lakukan di Bumi. Tidak lama lagi kita akan mula tenggelam dalam jumlah sampah yang dihasilkan oleh tamadun kita. Dan ini termasuk ruang kosong.

Baru-baru ini, saya kembali dari persidangan yang didedahkan kepada ulang tahun ke-80 NGO. Lavochkin. Mereka kini telah membuat kaset yang serentak boleh melancarkan beratus-ratus satelit dari satu roket. Ini, tentu saja, merupakan satu kejayaan. Tetapi ini semua – serpihan tambahan dan tekanan alam sekitar yang baru, yang sangat membimbangkan kami hari ini. Kita perlu berfikir lebih banyak tentang apa yang kita minum, apa yang kita makan, apa yang kita tinggalkan, kerana ini adalah semua soalan bukan hanya kesihatan kita – kehidupan dan keselamatan kita. Apabila mereka mengatakan bahawa adalah perlu untuk melabur lebih banyak wang dalam perubatan, saya menjawab bahawa perlu untuk melabur dalam sesuatu yang menghilangkan keperluan untuk menggunakannya. Dalam ekologi juga.

– Tahun ini memori saintifik Bacaan Tsiolkovsky telah diadakan di Kaluga sudah kali ke-52. Bagaimanakah anda menilai peranan mereka dalam kehidupan saintifik dan awam negara kita?

– Di sini saya melihat sebahagian aktiviti saya yang paling produktif. Kami telah mengeluarkan beberapa karya oleh Tsiolkovsky, cuba mempopularkan warisannya. Ini mungkin kejayaan kami. Selepas membaca, yang berlaku pada tahun 1966, telah mengekalkan popularitinya dan yang paling menyenangkan, menarik minat generasi muda. Saya berterima kasih kepada Gabenor Negeri Kaluga Wilayah Anatoly Artamonov, yang menyokong kami, dan kaluzhane untuk menghormati memori rakan senegara yang luar biasa. Lagipun, di bandar ini hampir keseluruhan kehidupan matang Tsiolkovsky diluluskan. Semua 11 bahagian terus berfungsi, sesi pleno dan simposium sangat menarik.

Dalam tahun-tahun yang berbeza pada bacaan Tsiolkovsky ialah Pengurus pengasas dan projek Sputnik Mikhail Tikhonravov, ahli-ahli sains terkemuka, ketua pereka dan angka roket dan teknologi angkasa Valentin Petrovich Glushko, Vasily Mishin, Vladimir Barmin, Vladimir Utkin, dan lain-lain lagi.Di Kaluga, melawat hampir semua angkasawan domestik. Para angkasawan Amerika, termasuk Neil Armstrong dan Edwin Aldrin, juga bercakap mengenai Apollo 11, ahli tanah bumi pertama yang menginjakkan kaki di bulan.

– Saya tahu bahawa anda, tidak seperti ramai saintis, tidak benar-benar berharap untuk berhubung dengan saudara-saudara itu dalam fikiran. Kenapa

– Rakan akademik saya Nikolai Kardashev kadang-kadang bertanya kepada saya jika saya telah mengubah pandangan saya terhadap tamadun luar angkasa. Lagipun, dia adalah seorang juara yang hebat. Dan saya biasanya sihat, mungkin, terlalu rasional, bercakap mengenai idea saya. Sekali, di bawah pengedit saya, sebuah buku dua penulis Amerika telah diterbitkan dalam terjemahan Rusia "The Search for Life in the Universe." Saya menulis kata pengantar, di mana saya menyamakan perspektif perhubungan tamadun kepada gelembung dalam tangkapan yang timbul semasa hujan. Prospek ini boleh diabaikan. Bubbles biasanya pecah tanpa bertemu dengan jiran mereka. Belum lagi fakta bahawa pembentukan kehidupan dan pembentukannya kepada tahap intelektual sangat unik. Pada pendapat saya, masa keberadaan tamadun terlalu terhad bagi mereka untuk mencari satu sama lain.

– Dan lagi – masa depan kosmik manusia tidak dapat dielakkan?

– Dengan satu kaveat: jika kemanusiaan berterusan. Kami tidak mempunyai cara lain. Cosmos adalah konsep yang bersempadan dengan tak terhingga. Dan apabila kita mengatakan bahawa terdapat sekurang-kurangnya 10 orang22 bintang dan mereka mempunyai planet, maka, dalam satu tangan, ia meniadakan kebarangkalian kecil kewujudan kehidupan. Oleh itu, mereka mencari, dan mencari secara aktif. Sebaliknya, jika kita membayangkan tamadun yang timbul beberapa ribu tahun yang lalu, adakah kita akan saling memahami? Dan satu juta? Iaitu, tidak mencukupi untuk mencari mereka – kita juga harus memahami apa yang telah kita temukan di sana. Oleh itu, nampaknya saya harus belajar untuk memahami satu sama lain, dan kemudian berusaha bersentuhan dengan tamadun lain. Anda mesti terlebih dahulu menetapkan pesanan di planet anda dan di kepala anda, dan kemudian hanya menyebarkan pengaruh anda ke angkasa lepas. Walaupun ruang, saya ulangi, adalah nasib umat manusia, dan Tsiolkovsky merasakan ini dengan cermat.


Like this post? Please share to your friends:
Tinggalkan Balasan

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!: