Adakah itu bodoh bodoh? • Julia Mikhnevich • Gambar saintifik hari mengenai "Elemen" • Ornitologi

Adakah itu bodoh bodoh?

Dalam foto – tern bodoh biasa (Anous stolidus) duduk di atas kepala pelican coklat Amerika. Tetapi apa yang dia lakukan di sana? Dan kenapa dia bodoh? Tern dalam foto itu terlibat dalam perniagaan yang sangat menguntungkan – kleptoparasitism: menunggu pelikan untuk menangkap ikan untuk mencuri apa yang jatuh dari kantung kerongkongnya (atau membuatnya jatuh sebahagian mangsa). Mungkin tern bodoh kerana ia masih belum tahu bahawa ikan yang boleh diambil boleh diambil oleh kleptoparasit yang lebih maju – frigat besar? Dia mengejar burung (kadang-kadang – dan untuk jarak jauh), meletihkannya dan memaksa mereka membuang ikan yang ditangkap, yang kemudiannya dipetik.

Tanah jajahan tern bodoh biasa. Ini adalah burung yang sangat bergairah dan ingin tahu dengan tingkah laku yang agak rumit. Foto dari flickr.com

Malah, kebodohan ternanya hanya terletak pada nama itu, tetapi kemudian dengan segera dua kali. Nama genus Anous diterjemahkan dari bahasa Yunani sebagai "bodoh, bodoh." Nama spesies stolidus Latin juga bermaksud "bodoh." Pelaut bahasa Inggeris pada abad XVI dijuluki sebagai bodoh bodoh kerana sikap mereka yang tidak berani dan sikap acuh tak acuh kepada lelaki, memberi mereka nama "noddy", yang bermaksud "bodoh". Tingkah laku orang ternama ini tidak menghairankan: mereka bersarang di koloni besar, yang cukup selamat, mereka hidup di pulau-pulau dan tidak tahu pemangsa tanah sebelum seseorang muncul pada mereka.

Terlalu ternama belajar lelaki di Hawaii

Menariknya, nod diterjemahkan dari bahasa Inggeris ke nod. Malah, ternak bodoh mengangguk kepala mereka semasa upacara pacaran.

Upacara pacaran di tern bodoh biasa, lelaki itu agak lebih besar (dia di awal video di sebelah kanan): pasangan mengangguk kepala mereka dan membuat busur. Juga dalam proses dandanan, lelaki menyusui wanita dengan ikan.

Terong bodoh biasa adalah yang terbesar (dengan lebar sayap hingga 86 cm) dan ternel paling banyak ternel tropika dan subtropika. Ia hidup di seluruh zon tropika. Sarang burung di tanah jajahan hingga 100,000 burung, sering dengan spesies lain ternies, di pulau atau terumbu karang dengan tebing berbatu. Monogamous, anak ayam tunggal yang diberi makan oleh kedua-dua pasangan. Makan pelbagai jenis ikan kecil dan cumi-cumi. Untuk makanan mereka boleh terbang 50 km dari pantai, oleh itu mereka sering berehat di atas air, pelampung, kapal.

Sarang terung bodoh biasa sama ada hanya lapisan sampah di atas tanah, atau pembinaan rumpai laut dan kayu yang lebih rumit, kepingan karang. Terns membina sarang di ledges berbatu, pantai kerikil, tanah kosong, di semak atau pokok. Dalam meletakkan hanya satu telur.Foto dari flickr.com

Jumlah genus Anous termasuk lima spesies yang sama seperti biasa dalam tali pinggang tropika sebagai tern bodoh biasa. Ini adalah biru (biru noddy), hitam (hitam noddy), kecil (kurang noddy) dan kelabu (kelabu noddy) bodoh terns. Dan salah seorang daripada mereka benar-benar bodoh, jadi ini adalah ternak kecil yang tidak berpengalaman kecil, terbang rendah di atas air dan jatuh ke dalam gigi pemangsa bawah air di Seychelles (lihat gambar ikan tarantula Hari).

Foto dari laman web flickr.com.

Julia Mikhnevich


Like this post? Please share to your friends:
Tinggalkan Balasan

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!: